header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 5 oktober 2002, 01:43   #1
CBI FP
Hifi Poffer

Locatie: Ik woon in de buurt van Rotterdam in het plaatsje Hoogvliet
Besnijdenis ter voorkoming van een hoop ellende.

Ik loop al een paar dagen met een vraagstuk in mijn hoofd rond:

Ik wil toch beginnen aan kinderen met alle voor en alle nadelen.

Zo ben ik zelf een half jaar terug om medische reden besneden.

Maar stel mijn kinderen worden jongentjes. Ik ben persoonlijk een voorstander van een besnijdenis.

Aan de ene kant als ik dat op een jonge leeftijd laat doen heb ik de kans dat ik alles over mij heen krijgt omdat ze het zelf hadden willen beslissen.

Aan de andere kant ben ik puur van mening dat er op die manier een hoop ellende en leed bespaard wordt en ik kan het weten(die pijn die ik had was echt heel erg verschikkelijk, nog erger dan kiespijn en ik moest er zelfs de ziektewet voor in).

Wat moet ik doen later: Laten besnijden of juist niet???
Oud 5 oktober 2002, 01:55   #2
Froggy
Weetjewel

Stuur een bericht via ICQ naar Froggy
Ondanks jouw opvating over deze ingreep, zou ik zelf niet graag een ander dit opdringen...

Je hebt zelf de keuze tot deze ingreep, maar ongedaan maken is onmogelijk.

Daarnaast.. waarom zou je snijden in een gezond lichaamsdeel?

Mocht het bij jouw kinderen noodzakelijk zijn, dan is de controle en diagnose hierin wel makkelijk te krijgen.

Mijn advies is dus: kijk maar of het moet, moet het niet om medische redenen, laat dan het kind zelf de keuze maken.

Wel goed om er over te discussieren trouwens, dat vergt toch een zekere moed

* Froggy is zeer gelukkig met zijn plaatselijke velletje, en het is makkelijk schoon te houden ook
Oud 5 oktober 2002, 01:55   #3
Ztuv
ex-Phrea.com Crew

Ik zou het wel later doen omdat ik vind dat die persoon er zelf over wat zou moeten kunnen zeggen.

Als het vanuit een godsdienst is misschien wel, omdat dat kind waarschijnlijk zelf later ook actief die godsdienst zou beoefenen en het dan ook gewild zou hebben.
Ztuv is offline  
Oud 5 oktober 2002, 02:28   #4
CBI FP
Hifi Poffer

Zowel ik als mijn vriendin zijn ongelovig.
Ik wil in principe alleen voorkomen dat mijn kinderen een hoop pijn moeten lijden door een ontsteking.

Ik was eerst ook 100% tevrede met mijn velletje, maar door een zeer hardnekkige schimmel die spontaan is ontstaan zijn er ontstekingen opgetreden met een spaanse kraag als gevolg en geloof me, dat is zeer pijnlijk(en ook nog eens bijna 40 graden koorts)

Dit ik mijn kids later besparen die ellende.
Oud 5 oktober 2002, 02:31   #5
Ztuv
ex-Phrea.com Crew

In dat geval zou ik in ieder geval onderzoek doen naar de kans dat dit voorkomt, en of er misschien een soort erfelijke invloed is (misschien vatbaarder voor die ontsteking oid)...
Volgens mij komt dit niet zo heel veel voor en dan zou ik het zeker niet doen.
Ztuv is offline  
Oud 5 oktober 2002, 02:33   #6
Xtuv
8|

Stuur een bericht via MSN naar Xtuv
Wat zijn de nadelen ervan?
Als het je als klein kind gebeurd zou je er dan later spijt van krijgen? ik neem aan dat je niet beter weet...

Maarja aan de andere kant lijkt het mij niet echt noodzakelijk, maar ik snap wel dat je zoiets als jou is overkomen niet wil laten herhalen.
Xtuv is offline  
Oud 5 oktober 2002, 02:53   #7
CBI FP
Hifi Poffer

Anderzijds kan ik me wel weer de nadelige effecten voorstellen(naja nadeling, mijn sexleven is nog nooit zo goed geweest)

Stel mijn toekomstige zoontje is besneden en is helemaal genezen en ze gaan gymnastieken, ik noem maar wat en na het sporten gaan ze met zijn allen onder de douche. Ik kan me enigzins voorstellen dat mijn zoontje wel raar staat op te kijken omdat de klas genootjes misschien niet besneden zijn en anders om zijn klasgenootjes zullen het dan misschien ook raar vinden met pesten als gevolg. Hoeft natuurlijk niet, kan wel.

Ik durfde eerst deze discussie niet te starten omdat het best een taboe onderwerp is. Gelukkig wordt het hier goed opgevat zoals het bedoeld is

Laatst gewijzigd door CBI FP; 5 oktober 2002 om 02:57
CBI FP is offline  
Oud 5 oktober 2002, 13:01   #8
Bart Coppens
GNU & GPL Voorvechter

Stuur een bericht via ICQ naar Bart Coppens
Ik meen me te herinneren deze discussie ooit eens op GoT gezien te hebben. Dat was best wel interessant
Ik persoonlijk zou het niet echt doen, ik zou het namelijk ook niet leuk hebben gevonden als het bij mij zou zijn gebeurd zonder mijn instemming. Hoewel de meeste mensen er blijkbaar geen last van hebben (2 op de POF alleen al), lijkt het me inderdaad wel mogelijk dat er om die reden gepest kan worden. In ieder geval zal er raar worden opgekeken (heb ik ook voor met m'n borstbeen), omdat het waarschijnlijk nogal op kan vallen.
(volgend stukje bevat overdreven vergelijkingen en voorstellen, maar ik vind ze mischien toch wel nuttig. Niet flamen als ik ongelijk had )
Daarbij, als je de redenering 'het kan ontsteken, dus weg ermee' zou toepassen, zou je niet veel meer overhouden van je kind... Ik heb galstenen, daar heb ik _veel_ last van gehad. Moet daarom de gal worden weggenomen bij iemand die daar mischien nooit last van zal hebben? Of een nog ergere vergelijking: ik heb vaak last van m'n evenwichtsorgaan (erfelijk helaas), waardoor ik dagen aan een stuk niet rechtop kan zitten/staan. Moet je dan het evenwichtsorgaan verwijderen? Dit lijkt mischien een scheefgetrokken vergelijking, maar mischien zet het wel tot denken aan.
Ik vind dat in dit geval voorkomen beter dan genezen ff niet opgaat.
Oud 5 oktober 2002, 16:55   #9
ton nl
Registered User

Ik denk dat zulke ingrepen als ze preventief gedaan worden vergeleken kunnen worden met vaccinaties.
Naar mijn mening moet elke ouder daar helemaal zelf in beslissen, je doet wat denkt dat het best is.

Ik denk niet een kind later "spijt" zal krijgen, zou je zoiets missen als je niets anders gewend bent?
Wat eventueel pesten betreft, pesters hebben niet echt een aanleiding nodig, dus dat maakt denk ik ook niet uit.

Wat Bart zegt zit ook wat in, hoever moet je gaan met het indammen van risico's? Mensen kunnen ook besluiten hun kinderen binnen te houden, dan is de kans op een verkeersongeval verdraaid klein...
Vroeger werd bij elk kind dat maar drie keer hoestte, de amandelen weggeknipt. Tegenwoordig weet men dat die dingen er echt niet voor niets zitten(zaten).

Dient de voorhuid bij de moderne mens nog ergens voor?

Goed trouwens dat je ook zoiets hier bespreekt!
Oud 5 oktober 2002, 17:28   #10
Arny
Papa Poffer

Ik zou het niet doen.
Echte nadelen zitten er mischien niet aan maar om het lichaam van iemand anders te 'verminken' zonder dat hij er om gevraagd heeft en zonder medische noodzaak zou ik persoonlijk niet doen. En waar doe je het voor? Hoe groot is de kans dat je een schimmelinfectie krijgt?
Lekker zelf laten beslissen als hij 18 is, zou ik zeggen.
Oud 7 oktober 2002, 21:14   #11
DextersZusje
POF-Godin

Stuur een bericht via ICQ naar DextersZusje
Ik zou het niet laten doen.
Belangrijkste reden zou wat mij betreft zijn dat een 'afwijkende' piemel in de pubertijd voor een jongen volgens mij best problematisch kan zijn. Besnijdenis is weliswaar in sommige culturen of geloven heel gewoon, maar binnen de Nederlandse cultuur is het toch nog een beetje iets aparts..
Bovendien: een ontsteking zoals jij hebt gehad zal ongetwijfeld heel pijnlijk zijn geweest, maar bij medisch ingrepen zijn complicaties ook nooit uit te sluiten (al is de kans daarop bij besnijdenis vast niet erg groot).
Oud 8 oktober 2002, 00:06   #12
dextertje
yo el perdedor

Citaat:
Dit is een quote van Arny
Lekker zelf laten beslissen als hij 18 is, zou ik zeggen.
Dat geeft wel veel meer ongemak dan wanneer een jongen als kleintje besneden is.
Er groeit namelijk een dun laagje eelt (nee, niet het soort eelt dat je op je handen en voeten krijgt! ) op de eikelhuid waardoor het niet zo supergevoelig wordt. En dat gaat beter als je jong bent, heb ik gehoord.
Klinkt me ook niet onlogisch in de oren, maar CBI FP weet zelf waarschijnlijk wel hoe het voelt.

In de VS schijnt het trouwens heel gewoon te zijn dat jongens besneden worden, puur preventief en uit hygiŽnisch oogpunt.

Heb je je arts al geraadpleegd?
dextertje is offline  
Oud 8 oktober 2002, 08:28   #13
ToolkiT
Brit Poffer

if it aint broke don't try to fix it zou ik zeggen...
De natuur heeft de boel zo ontworpen dus tenzij er iets mis is gegaan nix aan doen. Ik neem aan dat jij weet waar je op moet letten en als je een zoontje krijgt kan je kijken of het er normaal uitziet en bij twijvel een arts raadplegen...
Oud 8 oktober 2002, 08:58   #14
Matrox
Registered User

Citaat:
Dit is een quote van CBI FP
Zowel ik als mijn vriendin zijn ongelovig.
Ik wil in principe alleen voorkomen dat mijn kinderen een hoop pijn moeten lijden door een ontsteking.

Ik was eerst ook 100% tevrede met mijn velletje, maar door een zeer hardnekkige schimmel die spontaan is ontstaan zijn er ontstekingen opgetreden met een spaanse kraag als gevolg en geloof me, dat is zeer pijnlijk(en ook nog eens bijna 40 graden koorts)

Dit ik mijn kids later besparen die ellende.
Als jij straks een keer kiespijn hebt, laat je dan bij je kinderen preventief hun tanden trekken omdat je ze die pijn wilt beparen? Besnijdenis heeft geen enkel medisch of practisch nut. Ik denk dat je je ev. mannelijke nakomelingen zelf de kans moet geven hier een keus over te maken.
Oud 8 oktober 2002, 23:39   #15
ton nl
Registered User

Hoi CBI

Misschien ken je de site al maar op deze site vindt je aardig wat informatie en meningen over besnijden.
Oud 8 oktober 2002, 23:43   #16
CBI FP
Hifi Poffer

Citaat:
Dit is een quote van ton nl
Hoi CBI

Misschien ken je de site al maar op deze site vindt je aardig wat informatie en meningen over besnijden.
Ik ken die site, kwam daar voor mijn ingreep weleens .

Het gaat mij er in dit geval om wat de mening is van de andere mensen.
Oud 9 mei 2010, 17:15   #17
Eliyahu
Registered User

Bs'd

Waarom besnijden?

Omdat het de kans op een AIDS besmetting met een factor 3 verkleint, zie hier:

http://velweg.freewebpage.org

En omdat het het hygienischer is:

De tegenstanders van de besnijdens leggen er toch de nadruk op dat levenslange penishygiŽne noodzakelijk is. Daarmee geven zij toe dat er iets schadelijks of onaangenaams gebeurt onder de voorhuid. Studies van middle class britse [172] en scandinavische [259] schooljongens kwamen tot de conclusie dat penishygiŽne als zodanig op zijn best slecht is, en op zijn slechts is het niet-bestaand.
Daarbovenop: Dr Terry Russel, een australische beoefenaar van het medisch vak en besnijdenisexpert, zegt: ďWelke man gaat er na een nacht van passie voordat hij zich omrolt en in slaap valt (met de mogelijk ziekteverwekkende bacteriŽn die zich vermenigvuldigen in de warme en vochtige omgeving onder de voorhuid) eerst even grondig zijn penis schoonmaken?
En direct nŠ het schoonmaken beginnen de bacteriŽn wťťr met het vermenigvuldigen, en dragen bij, samen met andere afscheidingen van de huid, aan het witte smeersel, ďsmegmaĒ genaamd, dat onder de voorhuid gevonden wordt.
Smegma wordt geproduceerd door de binnenkant van de voorhuid, en bevat neutral lipids, vettige zuren, sterol, en afgescheiden dode cellen. Het uitscheiden van smegma neemt toe in de pubertijd, en is op zijn hoogst tussen in de leeftijd tussen 20 en 40. Alhoewel het eerst een smeermiddel is met een witte of vaalgele kleur, na verloop van tijd vinden er chemische veranderingen plaats en wordt het vermend met huidcellen, vuil, en micro-organismen. In deze vorm combineert het zich tot en geeft een vieze lucht af.
De bacteriŽn alleen al stinken weerzinwekkend, en de meeste mensen vinden smegma vies. Mannen varieŽren in hun gevoeligheid ten aanzien van deze stank en sommigen douchen meerdere malen per dag als gevolg hiervan. Sommige onbesneden mannen, of hun partners, vinden deze stank zo onaangenaam dat men alleen daarom is overgegaan tot besnijden.
Verbeterde penishygiŽne is misschien de belangrijkste reden voor de besnijdenis. In 82% in 1 studie, en over het algemeen wordt smegma beschouwd als vies en, in 88% van de gevallen in dezelfde studie, als geinfecteerd met micro-organismen.
PenishygiŽne is vaak moeilijk te bewerkstelligen, en pogingen om een hele hoog graad van reinheid te bereiken in onbesneden mannen kan leiden tot nieuwe huidproblemen. Voor vaders en moeders is het veel eenvoudiger om de penis van hun zoon schoon te houden wanneer hij besneden is. Als hun zoon onbesneden is, dan zijn de boodschappen verwarrend: Moeten zij het schoonhouden onder de voorhuid, of het met rust laten?
Een onderzoek in Londen onder 150 onbesnedenen en 75 besnedenen vond dat 4% van de besnedenen tegenover 26% van de onbesnedenen slechte penishygiŽne gedrag vertoonde, zoals bv het niet altijd goed wassen van de gehele penis, (de onbesnedenen wasten niet altijd onder de voorhuid) [249] Balanitis, fimosis, of andere voorhuidziekten die maken dat het terugtrekken van de voorhuid pijnlijk is, zouden bijgedragen kunnen hebben aan hun slechte hygiene.
De besnedenen wasten hun geslachtsdelen meerdere malen per dag. (37% vs 19%; P = 0.01).

172. Kalcev B. Circumcision and personal hygiene in school boys. Med
Officer. 1964; 112: 171-173.
249. O'Farrell N, Quigley M, Fox P. Association between the intact foreskin and inferior standards of male genital hygiene behaviour: a cross-sectional study. Int J STD AIDS. 2005; 16: 556-559.
259. Oster J. Further fate of the foreskin: incidence of preputial
adhesions, phimosis and smegma among Danish schoolboys. Arch Dis Child.
1968; 43: 200-203.
Eliyahu is offline  

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten