header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 5 september 2001, 22:27   #1
Qxy
.

Ik weet niet of er belangstelling voor is, maar aan het rijtje Filmkwis, Trivia, T3 en DVJMW wou ik er nog eentje toevoegen: WIW?, oftewel Wat is waar? Schaamteloos gejat van Henk Westbroek op 3FM. Goed plan of hebben jullie zoiets van laat maar?

Ik zal er iig alvast een paar geven om jullie warm te maken.

De spelregels voor diegenen die het spel niet kennen:
- Er zijn telkens drie stellingen, waarvan er slechts 1 waar is.
- Kies de juiste stelling.
- Omdat je in de radioshow ook geen gelegenheid hebt om dingen op te zoeken, zou het wel leuk zou als je probeert om het zonder Google c.s. te doen.
- Motiveer je keuze. Dat kan door een overtuigend bewijs te geven voor een bepaalde stelling of deze iig overtuigend te verdedigen. Het is ook mogelijk om tot een keuze te komen door eliminatie van de foute stellingen. Ook in dit geval moet je je keuze motiveren door aan te geven waarom de andere stellingen fout zijn.
Motiveren levert geen extra punten op, maar het is veel leuker dan alleen maar roepen dat het antwoord b ofzo is. Dus graag een beetje uitgebreide replies.

Wat me ook wel leuk lijkt is om dit bij voldoende belangstelling in een of andere wedstrijdvorm te gieten. Met een Hall of Fame enzow. Zeg het maar.
Qxy is offline  
Oud 5 september 2001, 22:28   #2
Qxy
.

WIW 1

a - Zonder de Griekse pillendraaiers van toen had de Nederlandse verpakkingsindustrie van nu zonder dozen gezeten.

b - Alle volle manen beginnen en eindigen op de eerste dag van de week, vandaar dat die ene dag de naam 'maandag' draagt.

c - 'Ananas' betekende in de taal van de Indianen, die de vrucht oorspronkelijk in cultuur brachten, zoveel als 'geel, zacht en lekker ding'.
Qxy is offline  
Oud 5 september 2001, 22:28   #3
Qxy
.

WIW 2

a - Een herberg mag anders dan een normaal hotel geen onderdak bieden aan soldaten of militairen van welke andere rangorde dan ook.

b - Het weekblad Libelle is per definitie onevenwichtig.

c - De plaats van de kelner was vroeger in de kelder.
Qxy is offline  
Oud 5 september 2001, 22:28   #4
Qxy
.

WIW 3

a - Een kariatide is de onder tandartsen gebruikelijke benaming voor een ontstoken kies.

b - In verband met het Sinterklaasletterprincipe beginnen verreweg de meeste jongens- en meisjesnamen sinds 1980 met een M.

c - Geen enkele klok in China is ooit een cadeautje geweest.
Qxy is offline  
Oud 5 september 2001, 22:41   #5
dextertje
yo el perdedor

Hee, leuk, Qxy! Ik zal ze zo eens gaan lezen..
dextertje is offline  
Oud 5 september 2001, 22:45   #6
dextertje
yo el perdedor

Hmmm, ze zijn wel moeilijker dan de meeste stellingen van de radio. Maar misschien komt het ook omdat je ze niet voorleest.. Geef je wel hints?

1b is onjuist... Volle manen beginnen niet altijd op de eerste dag van de week en bovendien is de eerste dag van de week de zondag...
dextertje is offline  
Oud 5 september 2001, 23:31   #7
dextertje
yo el perdedor

Ik ga voor 1a, heb ik besloten!
Een ananas is namelijk helemaal niet zacht, maar keihard. En van de buitenkant af gezien is die ook niet geel. En ik vraag me af of de ananas ook in cultuur gebracht is door de indianen.

Dus ik denk dat zonder de Griekse pillendraaiers, de Nederlandse verpakkingsindustrie zonder dozen had gezeten. Maar vraag me niet waarom.
dextertje is offline  
Oud 5 september 2001, 23:33   #8
Qxy
.

Citaat:
Dit is een quote van dextertje
Hmmm, ze zijn wel moeilijker dan de meeste stellingen van de radio. Maar misschien komt het ook omdat je ze niet voorleest.. Geef je wel hints?

1b is onjuist... Volle manen beginnen niet altijd op de eerste dag van de week en bovendien is de eerste dag van de week de zondag...
Ik hoor onwillekeurig de stem van Henk Westbroek als ik de stellingen lees.

[slechte imitatie van HW, mét nasale zeurstem]
Weet je dat zeker, joh? Datdatdat de eerste dag van de week een zondag is? Ik zou toch zweren dat dat maandag moest zijn. Maar jaaaah, als jij dat zegt, wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet zo is. Maar ik vraag me dan wel af waarom die dag dan maandag genoemd wordt. Ik mag natuurlijk niet helpen, de hete adem van de VARA-directeur voel ik als het ware al in mijn nek, maar denk er nog eens over na, zou ik zeggen.
[/imitatie]

Bedoel je zoiets?
Qxy is offline  
Oud 5 september 2001, 23:34   #9
dextertje
yo el perdedor

Citaat:
Dit is een quote van Qxy
[...]

Ik hoor onwillekeurig de stem van Henk Westbroek als ik de stellingen lees.

[slechte imitatie van HW, mét nasale zeurstem]
Weet je dat zeker, joh? Datdatdat de eerste dag van de week een zondag is? Ik zou toch zweren dat dat maandag moest zijn. Maar jaaaah, als jij dat zegt, wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet zo is. Maar ik vraag me dan wel af waarom die dag dan maandag genoemd wordt. Ik mag natuurlijk niet helpen, de hete adem van de VARA-directeur voel ik als het ware al in mijn nek, maar denk er nog eens over na, zou ik zeggen.
[/imitatie]

Bedoel je zoiets?
JA!
dextertje is offline  
Oud 5 september 2001, 23:39   #10
dextertje
yo el perdedor

Hmm, in het Frans is het natuurlijk wel 'lundi', betekent ook 'maan'-dag. In het Spaans is het Lunes, geloof ik...
Jee, je maakt me wel aan het twijfelen, hoor!
dextertje is offline  
Oud 6 september 2001, 01:04   #11
piep
23rdian

Eens kijken naar WIW2 en 3..

2c valt voor mij meteen af; woordgelijkenissen zijn op de radio in ieder geval voor 99% fout (als het niet 100 is).
2b libelles lijken me juist wel evenwichtig, maar ja..
2a zou ik niet weten, dus doe die maar

3a zou kunnen; caries is toch iets met gaatjes?
3b vast niet volgens mij zijn alle letters ook even zwaar
3c hmm, iemand heeft vast een keer wel een koekoeksklok als souvenir meegenomen naar China meegenomen

Allebei a dan dus?
piep is offline  
Oud 6 september 2001, 01:15   #12
ToolkiT
Brit Poffer

geweldig idee Werner!
ToolkiT is offline  
Oud 6 september 2001, 01:22   #13
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:
Dit is een quote van Qxy
WIW 1

a - Zonder de Griekse pillendraaiers van toen had de Nederlandse verpakkingsindustrie van nu zonder dozen gezeten.
mmm zou kunnen, ken het verhaal niet... mogelijk

Citaat:
Dit is een quote van Qxy

b - Alle volle manen beginnen en eindigen op de eerste dag van de week, vandaar dat die ene dag de naam 'maandag' draagt.
Lijkt me niet, maandag is in heel veel geloven/culturen niet eens de eerste dag van de week...
En aangezien ik op vrijdag gewoon moet werken en het op zondag ook vaak regent lijkt me dit dus ook niet waar

Citaat:
Dit is een quote van Qxy

c - 'Ananas' betekende in de taal van de Indianen, die de vrucht oorspronkelijk in cultuur brachten, zoveel als 'geel, zacht en lekker ding'.
Nah, een ananas is bruin/groen en stekelig en vrij hard (ook van binnen)

Conclusie: Ik ga voor A
ToolkiT is offline  
Oud 6 september 2001, 01:25   #14
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:
Dit is een quote van Qxy
WIW 2

a - Een herberg mag anders dan een normaal hotel geen onderdak bieden aan soldaten of militairen van welke andere rangorde dan ook.
mmm, twijvel, mijn eerste ingeving zegt dat het niet waar is..

Citaat:
Dit is een quote van Qxy
b - Het weekblad Libelle is per definitie onevenwichtig.
Blad is voor vrouwen gemaakt... dus onevenwichtig!

Citaat:
Dit is een quote van Qxy
[c - De plaats van de kelner was vroeger in de kelder.
Lijkt me wat onhandig bedienen, nee dus...

Conclusie: B
ToolkiT is offline  
Oud 30 september 2001, 02:10   #15
Ztuv
ex-Phrea.com Crew

Citaat:
Originally posted by ToolkiT
Blad is voor vrouwen gemaakt... dus onevenwichtig!
Je zegt dat die stelling goed is en dan is 't opeens het antwoord?
Ztuv is offline  
Oud 30 september 2001, 03:32   #16
Phrea
alpha male

Volgens mij wordt het zolangzamerhand tijd voor een apart forum voor alle spelletjes. ;]

Bastard Administrator From Hell
Phrea is offline  
Oud 30 september 2001, 03:40   #17
Xtuv
8|

Stuur een bericht via MSN naar Xtuv
Citaat:
Originally posted by Phrea
Volgens mij wordt het zolangzamerhand tijd voor een apart forum voor alle spelletjes. ;]
Hadden we het daar al niet over gehad?
Xtuv is offline  
Oud 3 oktober 2001, 23:12   #18
Qxy
.

Sjo, dat heeft even geduurd, maar ik ben er weer. Drukdrukdruk, computerprobs, geen POF en een voortschrijdend internetafkickproces hebben geleid tot een wat langer durende stilte dan gepland mijnerzijds.

Bij deze dus de doorstart van het een dikke maand geleden in gang gezette WIW. Hierna volgen de antwoorden van de eerste drie WIW's en tegelijk ook een nieuwe opgave. Vanaf nu zal ik slechts 1 WIW per keer doen. Dat houdt het een stuk overzichtelijker en nodigt hopelijk ook uit tot meer reacties (dat is dus een hint met een koevoet ).
Qxy is offline  
Oud 3 oktober 2001, 23:20   #19
Qxy
.

WIW 1 - Antwoorden

a - Waar! Ons woord 'doos' is namelijk afgeleid van het Griekse woord 'dosis'. In het oude Griekenland en later ook bij de Romeinen werd een dosis pillen of medicijnen steevast verpakt in een houten omhulsel, en vanwege de inhoud - die dosis - werd dat omhulsel ook al snel een dosis genoemd. Een dosis pillen zat dus in een houten dosis verpakt en dat werd bij ons - via het Latijn - uiteindelijk 'doos'. De verpakkingsindustrie zou niet zonder kunnen.

b - Niet waar. Een volle maan begint en eindigt ergens in een van de vier weken die een maand telt (even grof afgerond), dus wat die andere drie maandagen er dan te zoeken zouden hebben zou een raadsel zijn. Onze maandag is een overblijfsel van de Romeinse overheersing; de Romeinen hadden de gewoonte om de maangodin Luna evenzeer te vereren als de zonnegod Sol. Vandaar dat na elke zondag verplicht een maandag volgde - en volgt.

c - Niet waar. Even aangenomen dat 'zacht' zowel geluid als gevoel kan omschrijven sloeg 'geel, zacht en lekker' op vier van onze vijf zintuigen: zicht, gevoel, gehoor en smaak. Laat de ananas nou net naar het vijfde ontbrekende zintuig genoemd zijn: de reuk. In de taal van de Indianen betekent ananas namelijk: 'het parfum'.

--------------------------------------------------------------

WIW 2 - Antwoorden

a - Niet waar. Juist de herberg was van oudsher bedoeld om soldaten of andere militairen een onderdak te bieden. Het woord herberg zegt het al: 'her' of 'heir' betekent 'leger'. Een herberg was dus een plaats waar het leger geborgen kon worden, oftewel een verblijfplaats kon vinden.

b - Niet waar. De libelle, het insect waar het tijdschrift haar naam aan ontleend heeft, dankt haar naam aanhet feit dat ze haar vleugels tijdens het vliegen zo prachtig horizontaal houdt. 'Libelle' betekent in het Latijn dan ook 'kleine weegschaal'. Niks onevenwichtig dus.

c - Waar! Het woord kelner komt van het oud-Nederlandse woord 'kelnare' of ' kellenaar' dat 'keldermeester of 'opzichter van de kelder' betekent. Met name in kloosters had je in de kelder een uitgebreide voorraad voedsel en drank, waar een opzichter wel op zijn plaats was. Toen later de voorraden ook bovengronds werden opgeslagen kwam ook de kellenaar uit zijn kelder en werd het een gewone kelner.

--------------------------------------------------------------

WIW 3 - Antwoorden

a - Niet waar. Kariatide heeft niets met ontstoken kiezen of cariës te maken. Het is de benaming die de oude Grieken gaven aan een marmeren zuil in de vorm van een vrouwenfiguur. Het beroemde Erechteion op de Acropolis in Athene telt bijvoorbeeld zes kariatiden die het dak van de tempel dragen.

b - Niet waar. Jongensnamen beginnen hoofdzakelijk met een J (15,2 %) en een R (12,3 %) - de M komt op de derde plaats met 11,6 %. Met chocoladeletters heeft het allemaal niets te maken.

c - Waar! Het Chinese woord voor 'klok' betekent in hun taal tegelijk ook 'begrafenis' Daarom is het typisch een voorwerp wat je zelf moet aanschaffen - niemand vindt het leuk om je een verkapte begrafenis cadeau te geven.
Qxy is offline  
Oud 3 oktober 2001, 23:22   #20
dextertje
yo el perdedor

Ik ga voor 3b!
Want ik ken veeeel te veel mensen wier naam met een M begint (op ons werk 5 van de 9).

Kariatide voor een onstoken kies klinkt mij veel te vreemd.

edit: heh... heeft hij het antwoord al gegeven, heb ik het nog fout. :grr:
Enne, ik wilde ook voor kelner hoorde in de kelder thuis, gaan...

Laatst gewijzigd door dextertje; 3 oktober 2001 om 23:25
dextertje is offline  
Oud 3 oktober 2001, 23:25   #21
Qxy
.

En dan de nieuwe opgave:

WIW 4

a - Het kleinste zoogdier ter wereld, de dwergspitsmuis, is zo klein dat hij aan een flinke maaltijd vlak na zijn geboorte voor zijn hele leven genoeg heeft.

b - Speurhonden zijn 's winters weinig waard, omdat geursporen bij vorst gewoon bevriezen.

c - Er bestaan geen blinde vissen, wel blinde vinken.
Qxy is offline  
Oud 3 oktober 2001, 23:29   #22
Qxy
.

Sorry dextertje, was ik dus toch nog net even te vroeg met het atwoord geven. Maar een kleine troost: de competitiepunten beginnen pas vanaf nu (WIW 4) te tellen.
Qxy is offline  
Oud 4 oktober 2001, 00:49   #23
Dann-X
Haagse bluf

Stuur een bericht via MSN naar Dann-X
Ik ga voor 4c

4a lijkt me heel erg sterk
4b is gewoon onzin
Oud 4 oktober 2001, 03:12   #24
dextertje
yo el perdedor

Hmmm, blinde vinken bestaan in elk geval wel, die heb ik heel af en toe op m'n bord.
Maar bestaan er geen blinde vissen? Er hoeft maar één blinde vis te bestaan en dan is de stelling ontkracht. En in de onderste diepten van de Stille Oceaan heb je als vis niet bijzonder veel aan een gezichtsvermogen. 't Is daar namelijk best wel donker...

Moeilijk.
dextertje is offline  
Oud 4 oktober 2001, 03:42   #25
Rath
Second Lady of the POF

Gaaf idee Qxy

WIW 4:

a: Lijkt me niet juist, als zo'n beestje maar eenmaal eet gaattie vanzelf dood (honger!!!) wordt dan een kort leventje
c: Ook niet juist, sommige vissen zwemmen zo diep dat ze geen ogen nodig hebben, die zijn dus blind

Ik ga dus voor antwoord B: Bij vorst bevriezen idd de geursporen, zodat speurhonden ze niet meer kunnen volgen (veel Discovery kijken helpt )
Rath is offline  

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten