header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 20 augustus 2005, 12:18   #1
EJR
Registered User

Stuur een bericht via ICQ naar EJR Stuur een bericht via MSN naar EJR Stuur een bericht via Skype™ naar EJR
Burn-out mobo

Hoi,

Ik weet niet of dit een van jullie ooit is overkomen, maar mij was het nog niet gebeurd.
Maar gister zette ik mijn pc aan en ging daarna even wat anders doen en op een gegeven moment begon dat ding dus echt te stinken.
Uitgezet en daarna maar eens opgetrokken.

Toen zag ik dat de voedings-connector van het mobo een beetje versmolten was. En daar heb ik nu een paar plaatjes van...

En nog eentje iets meer ingezoomd.

Het is een Gigabyte GA-7VAXP moederbord met daarop een Athlon XP 2200+ (@1800) (dat is standaard en ik heb ook niet aan overclocken gedaan).
De voeding is 400Watt.

Nu zitten mobo en voeding dus een beetje aan elkaar en ik durf het ook niet aan om dit zaakje opnieuw aan te zetten (zit nu ook achter pc van Arwen).
Maar ik heb wel weer nieuwe onderdelen nodig -> ander mobo, geschikt voor de athon XP 2200+ en 5 ide-aparaaten. Op het huidige mobo zit een raid-controller en die gebruik ik ook al.
Daarnaast moet en natuurlijk ook nog een andere voeding komen .

Dus wie o wie kan mij helpen aan deze onderdelen?

(maar goed advies is natuurlijk ook welkom )
Oud 20 augustus 2005, 12:39   #2
Comp-Freak
Ploffer

Das balen voor je. Heb je een raid array gedraait op dat moederbord? Dan kan het nog wel eens lastig worden om de data daar af te halen als dat nog nodig is. Weet je wat die brandplek veroorzaakt heeft? Het is zo te zien 1 5 volt lijn die te warm is geworden ofzo.
Oud 20 augustus 2005, 12:48   #3
Xtuv
8|

Stuur een bericht via MSN naar Xtuv
garantie?

ook al is je garantietermijn al verlopen mag je nog wel verwachten dat je een goedwerkend product krijgt, dus eigenlijk moet de fabrikant er dan alsnog iets aan doen, maargoed in de praktijk is dat niet altijd het geval..

Maarja, de mobo fabrikant zal de schuld wel op de voeding schuiven dan.. als dat een el cheapo ding is heb je d'r ook weinig aan.
succes iig.
Xtuv is offline  
Oud 21 augustus 2005, 21:21   #4
EJR
Registered User

Stuur een bericht via ICQ naar EJR Stuur een bericht via MSN naar EJR Stuur een bericht via Skype™ naar EJR
Het vreemde is eik. dat ik al een paar jaar met dezelfde configuratie draai en daar de laatste tijd niets aan veranderd heb. Behalve dan de behuizing, ik heb sind een paar maanden een andere kast, een coolermaster Centurion 1.
Dus alles is toen alleen overgebouwd, maar verder niet. Alle hardware is verder hetzelfde gebleven (en ook op dezelfde manier weer aangesloten.).

En ik had wel 1 schijf aan de raid-controller zitten, als raid array met alleen die ene schijf. Had achteraf misschien beter de controller als extra ide kunnen laten draaien.
Ik hoop dat ik alle data van die schijf nog wel weer terugkrijg, anders ben ik redelijk wat GB kwijt...

Garantie... ik zal het eens nakijken, want ik heb alles al een tijdje...
Oud 21 augustus 2005, 23:21   #5
Comp-Freak
Ploffer

Ik zou de voeding zeker eerst zonder hardware er aan testen of die nog wel goed is voor je er nieuwe hardware aan hangt. Of heb je al getest of moederbord/voeding nog opstart?
Oud 24 augustus 2005, 20:13   #6
EJR
Registered User

Ik heb nog niet getest of het zou werken als ik het zaakje opnieuw opstart, maar eerlijk gezegd durf ik dat niet zo goed, omdat ik niet weet of er dan evt. extra schade optreedt...

En ik ga zeker voeding en mobo vervangen. Ze zitten zo stevig aan elkaar gesmolten dat het al niet eenvoudig los te maken is.
Dus het wordt sowieso een nieuwe voeding.
Oud 24 augustus 2005, 20:27   #7
Eddey
POFfer on the move

Oude voeding testen op een gloednieuw mobo zou ik ook niet aandurven nee.

Nou vermoed ik wel dat dat weinig kwaad kan, want ik denk dat die connector gesmolten is door kortsluiting ergens in je pc (en er dus teveel stroom is gaan lopen). Best kans dat je voeding het nog gewoon doet (evt na vervanging van een zekering).

Wat je wel kunt doen is alles loshalen van je mobo (behalve de leds en schakelaars van je kast - anders kun je je PC niet eens aanzetten). Een PC met alleen voeding en mobo moet volgens mij wel aankunnen. De boel kan dan niet verder stuk. Je krijgt wel piepjes omdat er geen proc enzo in zit, maar dat boeit even niet.

Een goede PC zaak zal anders wel kunnen testen hoe het met de componenten is. Maar die voeding is zowiezo niet meer bruikbaar, tenzij je de stekker vervangt...
Oud 25 augustus 2005, 08:45   #8
EJR
Registered User

Dat vervangen van die stekker geld denk ik ook voor het mobo... En ik begin daar gewoon niet aan. Wil niet het risico dat er meer stuk gaat (proc, geheugen, schijven, enz.).
Toen het zaakje aan het smelten was, deed de pc het nog normaal en kon ik hem ook gewoon uitschakelen, dus ik denk dat er verder niets kapot is. (behalve dan hetgeen wat die kortsluiting veroorzaakt heeft en wat dat is/was weet ik niet )
Oud 25 augustus 2005, 16:34   #9
Comp-Freak
Ploffer

De voeding is ook te testen zonder andere hardware er aan, dus daar kan je niks mee beschadigen. Hiervoor heb je een multimeter en een stukje draad nodig. Met het draadje verbind je de groene draad in de atx stekker met een zwarte draad. Hierdoor schakelt de voeding in. Hierna kan je de voltages zelf nameten met de multimeter.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten