header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 22 november 2005, 17:06   #1
Xtuv
8|

Stuur een bericht via MSN naar Xtuv
Upgraden..

Mijn XP1800+768Mb DDR word te langzaam voor photoshop als ik met veel bestanden werk enzo..
'k wil wat nieuws. Maar het moet goedkoop, begin volgend jaar wil ik nl een laptop kopen (met de nieuwe dualcore processors). Dus opzich wil ik best een 2e hands mobotje met processor en wat geheugen overnemen.

M'n huidige mobotje kan namelijk niet echt veel snellere procjes aan
Heb 256mb PC2100 en 512mb PC3200. Die 512mb kan dus nog wel mee naar een volgend systeempje lijkt me.

Maargoed, min of meer is dit een vraag of er iemand hier met een AMD 64 3000+ oid toevallig wil upgraden.. zodat ik die spulletjes kan overnemen :P
Zelf wat samen stellen kan ook natuurlijk, maar ik probeer het eerst even goedkoop.

Heb dus nodig:
Mobotje
Processor (AMD 64 bij voorkeur)
Geheugen, minimaal 512mb liefst meer.
evt een kast/voeding.
Xtuv is offline  
Oud 22 november 2005, 17:23   #2
Eddey
POFfer on the move

Wel even op letten dat je ook een 64 bits OS nodig hebt, en of Photoshop ook gebruik kan maken van die 64 bits mogelijkheden. Of is die processor zowiezo (in 32-bits modus) sneller met Photoshop dan de P4?

[edit]begin volgend jaar is al snel . Als je systeem vooral langzaam wordt als je veel bestanden open hebt staan lijkt het me vooral een geheugen-kwestie. Kun je dan niet gewoon een sloot geheugen toevoegen?
Oud 22 november 2005, 17:40   #3
Mephi
\\o \o/ o//

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddey
Wel even op letten dat je ook een 64 bits OS nodig hebt, en of Photoshop ook gebruik kan maken van die 64 bits mogelijkheden. Of is die processor zowiezo (in 32-bits modus) sneller met Photoshop dan de P4?
Een AMD64 is ook zonder 64-bits OS een stuk sneller dan die 1800+ hoor. Van een 64-bits OS heb je pas echt voordeel als de applicaties ook 64-bits zijn, voorlopig haal je daar dus niet echt voordeel uit.

Ik ga mijn spulletjes overigens nog niet doorverkopen, heb ze net een paar maanden. Misschien is een sempron 64-bits met goedkoop mobo iets? Dan heb je voor 150 euro een Sempron 3000+ en een mobo.

Als je toch al van plan bent om begin volgend jaar een laptop te kopen zou ik nog heel even proberen vol te houden en het geld in die laptop steken.
Niets uit deze post mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, offset, fotokopie of microfilm of in enige digitale, elektronische, optische of andere vorm.
Mephi is offline  
Oud 22 november 2005, 17:50   #4
Comp-Freak
Ploffer

Idd, nog ff wachten lijkt me wel goed. Als het echt niet anders kan, dan is een 64 bit sempron opzich ook al een hele verbetering. Daar kan je dan altijd nog een zwaardere a64 op zetten, maar die semprons doen niet echt onder voor de a64.
Oud 22 november 2005, 18:00   #5
Eddey
POFfer on the move

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephi
Een AMD64 is ook zonder 64-bits OS een stuk sneller dan die 1800+ hoor.
Dat weet ik wel. Ik vroeg me alleen af, waarom Xtuv perse een AMD64 wilde, en waarom geen Pentium 4 bijvoorbeeld. (ik heb verder geen benchmarks gezien)
Oud 22 november 2005, 18:11   #6
Xtuv
8|

Omdat zo'n AMD64 dan weer een leuke performance boost geeft als 64bit wel hip word schnappie? Denk dat photoshop ook wel over zal gaan op 64bit als 't allemaal een beetje loopt.
P4's zijn niet beter in photoshop ofzo. Dus dan liever een AMD.. wat laptops betreft wil ik juist wel een intel.. die Pentium Mmetjes zijn erg snel (opgefokte P3's).

Wat die semprons betreft.. hebben 256kb cache toch? Las laatst een heel artikel over de relatie tussen cache en werkgeheugen, dat met weinig cache veel werkgeheugen (2gb) niet effectief is..iets wat ik toch wel wil.

Bekijk het even los van het geld. Weet niet wanneer ik die laptop koop, kan ook nog wel ff duren. Dit systeempje moet sowieso geupgrade worden.
Xtuv is offline  
Oud 22 november 2005, 18:41   #7
Eddey
POFfer on the move

* Eddey schnapt . Ik dacht dat je dit meer als tussenoplossing zag, maar als je het ook op langere termijn gaat gebruiken lijkt AMD64 me een betere keuze ja.

(btw ik heb Pentium M in laptop, lekker zuinig maar kan ook behoorlijk presteren idd)
Oud 22 november 2005, 18:54   #8
Xtuv
8|

Jep.. ik zou eigenlijk nu al wel een laptop willen kopen. Een 1.7ghz pentium M is net zo snel als een 3ghz P4 ofzo..
Maar de huidige Pentium M, de Dothan, is nu zo ongeveer 2 jaar oud.. en vanaf 2006 komt de Yonah op de markt. 667mhz FSB, en dualcore, en niet veel duurder dan de Dothan, dus daar ben ik erg benieuwd naar

zie ook http://www.anandtech.com/cpuchipsets...oc.aspx?i=2554
Xtuv is offline  
Oud 22 november 2005, 23:17   #9
Eddey
POFfer on the move

ik heb nog de Banias (eentje van 1.5 GHz). Laptop is van juli 2004. De Dothan was toen net op de markt, maar aardig duurder en de batterij-tijd was wat korter. En ik was een PII 350 gewend, dus was die Banias toch wel een reuzensprong vooruit
Oud 23 november 2005, 13:44   #10
Comp-Freak
Ploffer

Qua laptop kan je idd het beste wachten op Yonah. Mss dat AMD ook nog een interessante stap zet voor mobiel gebruik.

Voor de desktop, heeft photoshop idd geen voordeel van een p4, de p4 is duurder, warmer en trager dan een amd 64, dus de keuze lijkt me snel gemaakt
Oud 23 november 2005, 19:33   #11
Xtuv
8|

Iemand trouwens een idee of processorspeed veel invloed heeft in photoshop (graag onderbouwen met benchmarks )
Anders misschien ergens goedkoop een A64 2800+ scoren ofzo.. (2e hands) en dat op een mobotje met wat geheugen prikken.

BTW, dat ondersteund ook allemaal dual channel he? lijkt me wel lekker..maar daarvoor moet je 2 precies dezelfde geheugenbankjes hebben?
Dan kan ik beter 2x1GB scoren en m'n 512 eruit laten.. want ik wil wel meer dan 1GB..
Xtuv is offline  
Oud 24 november 2005, 13:06   #12
Comp-Freak
Ploffer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xtuv
BTW, dat ondersteund ook allemaal dual channel he? lijkt me wel lekker..maar daarvoor moet je 2 precies dezelfde geheugenbankjes hebben?
Dan kan ik beter 2x1GB scoren en m'n 512 eruit laten.. want ik wil wel meer dan 1GB..
Socket 939 kan idd dual channel aan, socket 754 niet. Opzich zal je er in eerste instantie niet veel van merken hoor. Maar aangezien je meer dan 1 GB wil is het idd wel handig om dan dual channel te draaien omdat dan de command rate met 2 strookjes toch 1T blijft. 2x 1 GB op socket 754 zou een command rate van 2T geven.
Magoed, je gaat gewoon voor socket 939, lijkt me de beste keuze.

In hoeverre processor snelheid invloed heeft op photoshop weet ik niet, mss dat ik vanmiddag ff kan testen door mn processor te underclocken. Helaas neemt die het geheugen dan ook mee omlaag, terwijl dat bij een lagere a64 gewoon 400ddr is.
Oud 24 november 2005, 19:31   #13
Xtuv
8|

dat van die commandrates zegt me niks eigenlijk 8|
Maar goed dat je 't zegt.. wist niet dat S754 geen dual channel doet.
Moet dus wel S939 worden.

Wat is trouwens een leuk S939 bordje voor weinig?
Xtuv is offline  
Oud 25 november 2005, 08:28   #14
Comp-Freak
Ploffer

Je wil je oude agp videokaart houden? Dat maakt de beschikbare hoeveelheid moederbordjes al stukken kleiner, omdat de meeste moderne s939 borden de NF4 chipset hebben met PCIe. Jij moet dus voor een bord gaan met een NF3 of soortgelijke chipset. (ik zou wel voor de NF3 gaan)

Command rate merk je zelf btw niets van hoor, alleen in test programma's, zoals al die instellingen

De MSI K8N Neo2 Platinum is een erg leuk bordje voor zover ik weet. Ook de GigaByte GA-K8NSC-939 is een optie, volgens mij ook een prima bord.
Oud 25 november 2005, 22:33   #15
Xtuv
8|

En deze?
http://www.tweakers.net/pricewatch/126650

Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA) €80
Lijkt me ideaal! inclusief VGA. Vast niet slechter dan m'n Ti4200. En een PCI-e slot..

Maar wat is mATX eigenlijk? zo'n minimobotje voor die kleine kastjes? zou helemaal leuk zijn..
Xtuv is offline  
Oud 25 november 2005, 22:35   #16
Comp-Freak
Ploffer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xtuv
Maar wat is mATX eigenlijk? zo'n minimobotje voor die kleine kastjes? zou helemaal leuk zijn..
Klopt, is kleiner dan een full size atx. Tov een full size atx bord gaat er ongeveer 3 pci sloten af.

Voor de rest leuk bordje, ook met die grafische chip onboard. Niet echt een gamekaart, maar een simpel spelletje is best goed te draaien.
Oud 25 november 2005, 22:40   #17
Xtuv
8|

Mja, voorlopig geen ambitie m'n GF4 te upgraden. Dus zo'n bordje is wel leuk dan.. in dat PCI-E slot kan ik dan altijd nog een snelle vid kaart raggen
En er past ook een dikke X2 in.. dus upgrademogelijkheden genoeg lijkt me?

Nog een leuk kastje erbij dan..

Hmm.. misschien moet ik onderhand maar naar hele barebone systemen gaan kijken ofzo? :P

En eens wat uitzoeken over SATA II.. klinkt snel

Hardeschijven.. da's ook zo wat. Eigenlijk wou ik gewoon een extern schijfje kopen voor backup. Maar wil ook wel een nieuwe lekker snelle SATA schijf intern.
Zou er dan ook gewoon 2 kunnen nemen in RAID 1.. Maarja, gaat de prijs weer zo omhoog.. 8|
Xtuv is offline  
Oud 26 november 2005, 12:22   #18
Comp-Freak
Ploffer

Barbone is weer een maatje kleiner en heeft als nadeel dat de voeding en moederbord enzo niet standaard zijn, dus upgraden in zo'n ding is wat lastiger, ook door de beperkte voeding.

SATAII is opzich niet erg veel sneller dan gewoon sata hoor. Maar opzich kan je je geen buil vallen aan een Hitachi sataII schijfje Raid 1 is qua backup idd wel mooi doordat je een live backup hebt. Echter beschermt dat niet tegen het onbedoeld verwijderen van belangrijke dingen, dan wist de controller het gewoon blij van beide schijven
Oud 26 november 2005, 16:24   #19
Xtuv
8|

ah ok, ja dacht al.. mATX is 25x25cm, niet héél klein. Maar wel lekker compact.
Nouja.. we zullen zien.
Xtuv is offline  

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten