header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 8 november 2005, 20:31   #1
Darth-Vader
Sponserd By:

Stuur een bericht via MSN naar Darth-Vader
Ervaring met Gistron.com

Iemand ervaring met de winkel Gistron http://gistron.com Zit bij Arnhem (geloof ik) in de buurt, over de Duitse grens in een oud douanegebouw. Wil er binnenkort wat onderdelen halen voor een upgrade, dwz een moederbord, proc (AMD) en een grafische kaart (waarschijnlijk een 6600).

Verder iemand nog goede aanbevelingen voor moederbord / proc / grafische kaart...?
Oud 8 november 2005, 20:34   #2
Eddey
POFfer on the move

Geen ervaring mee, maar ken je de Tweakers.net Shopsurvey?
Oud 8 november 2005, 21:19   #3
Xtuv
8|

Stuur een bericht via MSN naar Xtuv
volgens mij heb ik daar vroegah wel eens wat met succes besteld 8| ;]
Xtuv is offline  
Oud 8 november 2005, 21:37   #4
tdw
Daaro kijken ->

zoals in de eerste post staat,
pas als je op de garantie komt
[21:14:34] <@LOSTdude> zegt het ene kb tegen het ander: je bent getikt
tdw is offline  
Oud 8 november 2005, 22:04   #5
Comp-Freak
Ploffer

Zelf nooit problemen met deze shop gehad. Vroeger regelmatig besteld en ook een rma werd goed afgehandeld. Telefonisch ook altijd goed bereikbaar geweest voor mij. Tegenwoordig koop ik meestal bij azerty.nl of sallandautomatisering.nl omdat die soms net wat goedkoper zijn of omdat die een groter assortiment hebben.
Oud 8 november 2005, 22:05   #6
Comp-Freak
Ploffer

Oja, en dan over de hardware. Wat wil je er mee doen? Wat is het budget?
Oud 9 november 2005, 17:43   #7
Darth-Vader
Sponserd By:

Wat ik er mee wil doen is simpel : Een goede config zodat ik de nieuwere spellen: Far Cry ed weer fatsoenlijk kan spelen...

Budget, maakt niet zo heel veel uit, maar niet de nieuwste grafische kaart en niet de nieuwste AMD, want zoveel heb ik ook niet voor over...
Oud 9 november 2005, 18:11   #8
Phrea
alpha male

Ik weet niet veel van de specs die nieuwe spellen aan je comp stellen, maar ik neem aan dat een mid-range AMD64 [3500+ oid] zeker wel genoeg is.
Van wat ik heb begrepen heb je niet veel aan een DC proc met games, dus daar zou ik niet in investeren, wel in socket 939, want [voorlopig] is dat de toekomst.

Bastard Administrator From Hell
Phrea is offline  
Oud 9 november 2005, 18:38   #9
Darth-Vader
Sponserd By:

Klopt Phrea, dat van DC had ik ook al begrepen. Ik zit alleen even te denken met die socket 939 moederborden. Die hebben toch PCIExpress...? Hebben die verder ook nog normale PCI sloten of moet ik weer een nieuwe netwerkkaart aanschaffen... Zelf zat ik als AMD-tje ook iets te denken aan een 3500+. Over die grafische kaart ben ik nog wel erg over aan het twijfelen.
Oud 9 november 2005, 18:44   #10
Eddey
POFfer on the move

PCI express is idd niet compatible met het oude PCI. Maar voor zover ik weet wordt PCIe voornamelijk voor de grafische kaart gebruikt, en zitten er meestal ook gewone PCI sloten op je mobo. Maar dat zal van het type mobo afhangen.

Processor zou ik idd de midden-range nemen. Toprange is altijd heel veel duurder voor die paar extra MHz.

Grafische kaarten heb ik geen up2date kennis van . Mocht je linux willen gebruiken: nVidia wordt beter ondersteund dan ATI. (maar op mijn laptop heb ik m'n ATI ook goed werkend dus het gaat wel)
Oud 9 november 2005, 19:02   #11
Comp-Freak
Ploffer

Netwerkkaarten zitten tegenwoordig standaard op het moederbord, dus die hoef je niet meer in je pci slots te pluggen Verder hebben socket 939 borden niet per definitie PCIe, maar is het wel aan te raden om een PEG (PCIe Grapics) videokaart te nemen met PCIe moederbord. Moederborden met PCIe hebben vrijwel altijd ook nog gewone pci sloten.

Ik denk dat je idd het beste uit kan gaan van een AMD64 venice 3500+. Hierbij als videokaart iets van het niveau x800xl. Ik ben niet helemaal op de hoogte voor de videokaarten, maar als je een richtprijs kan noemen, kunnen we makkelijker wat uitzoeken.
Dan natuurlijk nog een moederbordje en mogelijk een nieuwe voeding.

[Edit] En @phrea; socket 939 zit ook niet echt de toekomst in hoor, amd gaat in de loop van volgend jaar verhuizen naar socket M2, met DDR2 geheugen. Dat wil btw niet zeggen dat het een slecht idee is om nu socket 939 aan te schaffen.
Oud 9 november 2005, 19:06   #12
Eddey
POFfer on the move

Ook al verandert het slot in de toekomst niet, dan nog is het maar de vraag of je daar wat aan hebt. Als je dan je CPU wilt upgraden, ondersteunt je mobo het wellicht niet, of is de CPU uit verhouding t.o.v. de rest van het systeem.

Dus waarschijnlijk upgrade je over een paar jaar het geheel, in plaats van alleen de CPU.
Oud 9 november 2005, 20:25   #13
garagaholic
Big Dick Jerk

Stuur een bericht via ICQ naar garagaholic
S939 blijft tot 2007 in gebruik, kan dus tot nog over ongeveer 2 jaar een nieuwe (ook dual core) processor er op plempen. Je kunt dan alleen wel nieuwe dingen als DDR2 vergeten, maar voor een simpele goedkope(re) upgrade naar een wat snellere proc is t dan zeker nog wel voldoende.

Qua videokaart; kun je je eisen omtrent framerates of de maximale prijs eens noemen? De 800XL die Comp-freak noemde kost ongeveer 250 euro. De 6600GT die je zelf noemde (je noemde een 6600, maar da's niet echt genoeg voor een beetje spelplezier) kost nu rond de 140 euro... Maar die zal op gebied van games spelen met acceptabele framerates op normale resoluties (ikzelf doe met TFT zo veel mogelijk op native resolutie van 1280x1024) ook niet al te lang meer mee gaan...
Oud 10 november 2005, 18:51   #14
Darth-Vader
Sponserd By:

Voor de grafische kaart zal ik denk ik rond de € 250 uit komen... Dus idd die 800, wat CF noemde... En Gara ik bedoelde eigenlijk ook die GT, maar is die 800 beter dan, dacht juist dat het andersom was... (Ik weet het grafische kaarten is niet mijn sterkste punt... ) Dat verder mijn moederbord niet compatible meer is over een jaar of 2 maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Dat is die nu ook niet, en een moedebord drukt nog niet echt de prijs... (alhoewel alle kleine beetjes helpen ) Zo'n on-board netwerkgevalletje, werkt dat ook nog fatsoenlijk... Keb ooit een on-board geluidskaart gehad maar ivm het 5.1 kaartje en setje speakers wat ik nu heb, leek dat eigenlijk nergens op. Nu weet ik ook dat het netwerkchipje ook niet veel werk hoef te verichten, maar toch...

Voor de rest ben ik er denk ik al aardig uit. Voor het gemak even uitgaande van Gistron:

Moederbod : Asus A8N-SLI GL/PCIEx 939 (€127)
Proc : 939 AMD Athl64 3500+ 2.2GHz Venice (€ 195)
Grafische kaart : Connect3D ATI Radeon X800 XL 256MB (€ 293)

Ohja nieuw geheugen, het huidige wordt brak 1024MB DDR/400 PC3200 Kingston CL3 (€117)

Totaal : € 732

En wat wordt er trouwens van proc aangeraden boxed of tray...?
Oud 10 november 2005, 20:20   #15
Comp-Freak
Ploffer

De x800xl is stukken sneller dan een 6600GT. (respectievelijk van ATi en nVidia)

Verder heb je ook niets aan een SLI bord, is alleen maar duurder. De onboard netwerk chips zijn tegenwoordig net zo goed als insteekkaartjes, zo niet beter dan die goedkope realtek kaartjes. Gebruik in geval van de nForce 4 chipset dan wel de netwerkaansluiting van de chipset en niet de extra aansluiting (je hebt er tegenwoordig vaak 2).

Een boxed processor is wel aan te raden ivm 3 jaar garantie tov 1 jaar bij tray. Tray zijn officieel ook niet voor consumenten. Ook is de boxed koeler die er bij zit best goed, hoef je ook geen andere koeler te kopen.

Volgens mij is gistron wel redelijk aan de prijs. Bij Azerty heb je voor 690,49 incl verzenden:
Venice 3500+ boxed < dus al duurder dan bij gistron
Asus A8N-E (SLI heb je niet nodig, zeker niet met een ATi kaart)
Club3d x800xl 256 MB
2x512 MB corsair value (cas 2,5)

Overigens kan ik beter nog even nakijken of er niet nog een betere keuze is dan de x800xl. Zeker een goed kaartje, maar er zijn zoveel nieuwe kaarten bij gekomen en dat heeft ook invloed gehad op de prijzen van eerdere topkaarten.
Oud 10 november 2005, 21:46   #16
garagaholic
Big Dick Jerk

De 6800GT is voor ongeveer t zelfde geld ook een prima kaartje... Qua prestaties ontloopt t elkaar niet veel. Wellicht dat een nvidia chipset op je mobo beter te gebruiken is icm een nvidia videokaart, maar daar kan ik niks over zeggen. Overigens; als je toch SLI wil dan kun je beter een nvidia kaart nemen en dan over een tijdje een soortgelijke 6800GT dr bij prikken Qua ati is dr ook een X850PRO beschikbaar voor rond de 250-60 euro... Of deze nu sneller dan de 800XL is of niet weet ik niet, maar goed kijk hier maar:

http://tweakers.net/pricewatch/?Sort...filter=Benelux (gesorteerd op prijs)
Oud 11 november 2005, 09:05   #17
Comp-Freak
Ploffer

Azerty heeft de x850pro voor 219 ofzo, maar volgens mij is de x800xl wel een stukje sneller. Maar dat kan ik wel ff navragen op C!T.

Verder werkt een ATi kaart gewoon perfect op een nVidia chipset en is de x800xl in de meeste gevallen wel iets sneller dan de 6800GT voor zover ik weet.

SLI is imho een beetje zinloos als je al niet direct 2 kaarten aanschaft. Op dit moment moeten de kaarten exact het zelfde zijn, dus zelfde fabrikant, zelfde pcb, zelfde bios enz. Ook vreet SLI erg veel stroom, is het lastiger om aan de gang te krijgen en werkt het met lang niet alle spellen.
Tegen de tijd dat je aan een nieuwe kaart toe bent, is er al wel weer een leuk kaartje van de volgende generatie die een prima vervanger is en waarschijnlijk sneller dan jou SLI opstelling.
Oud 11 november 2005, 16:02   #18
Darth-Vader
Sponserd By:

Klopt SLI is leuk voor de topkaarten (wat ik er van lees) maar je betaalt er zo veel meer voor dat het prestatieverschil niet opzienbarend is...

[edit] Idd CompFreak :) Azerty is een stukje goedkoper en daar kan ik het ook ophalen, want het is zo'n 3 kwartier rijden vanaf Groenlo...

Systeem hoe ik er nu over denk :

Moederbord : Asus A8N-E (€ 97)
Proc : Athlon 64 Venice 3500 + Boxed (€ 218)
Voeding (Wil toch zeker zijn, de huidige trekt het volgens mij niet en is al een jaar of 5 oud) : Antec Truepower 550 (550 W) (€ 95)
Grafische kaart : Radeon X800XL 256 MB (€ 269)
Geheugen : Kingston 2 x 512 MB cas 2 (€ 92)

Totaal : € 771

Alleen de koeling heb ik geen zekerheid over. Dat 550 W genoeg is weet ik, maar het merk, daar heb ik geen verstand van. Wat wordt er eigenlijk aangeraden, ik las 550 W maar dat wordt er niet zo veel aangeboden. Het meeste is 450 en 480 W....

Laatst gewijzigd door Darth-Vader; 11 november 2005 om 20:01
Darth-Vader is offline  
Oud 11 november 2005, 18:22   #19
Phrea
alpha male

550 is meer dan zat.
Merk, ik heb geen ervaring met Antec, maar wel met Tagan, als je er geld aan wilt uitgeven zou ik voor Tagan gaan [en dan is 450 ook meer dan zat].

Bastard Administrator From Hell
Phrea is offline  
Oud 11 november 2005, 19:03   #20
Comp-Freak
Ploffer

Ik zou wel een ATX 2.0 voeding nemen ivm pcie voedingsstekker voor de videokaart en een 24 polige atx stekker. Antec heeft goede voedingen, maar neem dan dus wel een 2.0. Tagan heeft ook erg goede voedingen, maar ik zie dat de levertijd van de 480 watt nogal lang is. De 380 watt zou opzich ook genoeg kunnen zijn, maar iets ruimte over is imho wel prettig voor de zekerheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darth-Vader
[edit] Idd PCDude Azerty is een stukje goedkoper en daar kan ik het ook ophalen, want het is zo'n 3 kwartier rijden vanaf Groenlo...
Comp-Freak is de naam
Oud 11 november 2005, 19:58   #21
Darth-Vader
Sponserd By:

Die levertijd maakt niet uit, op een week komt het ook niet aan, dus ik denk dat die Tagan 480 dus de voeding wordt, scheelt ook weer een paar euries...

Ohja sorry, CF, toetsenbord deed niet wat ik intikte, ook maar een nieuwe aanschaffen
Oud 12 november 2005, 12:26   #22
garagaholic
Big Dick Jerk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Comp-Freak
Azerty heeft de x850pro voor 219 ofzo, maar volgens mij is de x800xl wel een stukje sneller. Maar dat kan ik wel ff navragen op C!T.

Verder werkt een ATi kaart gewoon perfect op een nVidia chipset en is de x800xl in de meeste gevallen wel iets sneller dan de 6800GT voor zover ik weet.

SLI is imho een beetje zinloos als je al niet direct 2 kaarten aanschaft. Op dit moment moeten de kaarten exact het zelfde zijn, dus zelfde fabrikant, zelfde pcb, zelfde bios enz. Ook vreet SLI erg veel stroom, is het lastiger om aan de gang te krijgen en werkt het met lang niet alle spellen.
Tegen de tijd dat je aan een nieuwe kaart toe bent, is er al wel weer een leuk kaartje van de volgende generatie die een prima vervanger is en waarschijnlijk sneller dan jou SLI opstelling.
Uiteraard werkt een ATi kaart op een nvidia chipset. Ik suggereer alleen dat een nvidia-kaart wellicht beter werkt of samenwerkt met de chipset. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar ik zou persoonlijk op dit gebied toch wel matchen op basis van merk. Onderbuikgevoelens, ik weet het, maar toch :P.
Oud 12 november 2005, 12:34   #23
Comp-Freak
Ploffer

Een ATi kaart doet het niets beter of slechter dan een nVidia kaart op een nVidia chipset, neem dat maar van mij aan
Oud 14 november 2005, 18:36   #24
Darth-Vader
Sponserd By:

Net besteld:

Graf. Kaart : Club3D Radeon X800 XL 512 MB, DDR3, PCI Express x16
Voeding : Tagan TG480-U22 480 Watt
Proc : AMD Athlon 64 Venice 3500+, Socket 939, Boxed
Moederbord : Asus A8N-E
Geheugen : 2 x Kingston DDR SDRAM, 1 GB, PC2100, 266 MHz, - cas 2.

[edit] Ohja, besteld bij Azerty.com

Laatst gewijzigd door Darth-Vader; 14 november 2005 om 18:44
Darth-Vader is offline  
Oud 14 november 2005, 19:22   #25
Mephi
\\o \o/ o//

Waarom heb je PC2100 geheugen besteld en geen PC3200?
Niets uit deze post mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, offset, fotokopie of microfilm of in enige digitale, elektronische, optische of andere vorm.
Mephi is offline  

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten