header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 8 februari 2009, 14:43   #501
Comp-Freak
Ploffer

Bij raid 5 ben je de capaciteit van 1 van je schijven kwijt, hoe meer schijven je gebruikt, hoe kleiner het percentage niet bruikbare ruimte

Een raid controller met eigen processor is idd wel sneller, maar met de huidige onboard controllers en moderne cpu's zou je in principe al best een aardige doorvoer moeten kunnen krijgen. Waarom in de test die Xtuv geeft de presaties zo laag zijn durf ik niet te zeggen, maar ik heb wel gemerkt dat testprogramma's nogal gevoelig zijn voor de blokgrootte waarmee je striped. Zo geeft een 128kbyte blokgrootte bij normaal desktop gebruik over het algemeen de beste prestaties, echter liet HDTach bij mij vrij karige resultaten zien. Het verlagen van de blokgrootte naar 16kbyte gaf nog enkele tientallen MB/s winst volgens HDTach, terwijl je er in de praktijk niets van merkte.

Zodra ik de 3 schijf vervangen heb zal ik wel wat bench resultaten posten hier Enkele schijf doet hier atm 99 MB/s gemiddeld, raid 0 177. Raid 5 zal daar dus ergens tussenin gaan vallen.
Oud 8 februari 2009, 15:28   #502
Xtuv
8|

Stuur een bericht via MSN naar Xtuv
Ben benieuwd naar je bevindingen.. op die link van mij moet je even doorbladeren, in sommige dingen is raid5 daar ook wel snel ja (read), maar file creation/copy en partitie naar partitie gaat dus flink de mist in... dat lijken me nou wel dingen die in de praktijk gaan opvallen?

Probleem met raid is ook wel dat je disk - naar disk snelheidswinst verloren gaat... Ik heb bijvoorbeeld 2 HDD's en 4 partities. (schijf 1: A+B, schijf 2: C+D). Iets verplaatsen van A naar D is veel sneller dan van A naar B. Zeker acties zoals rar uitpakken heb je daar veel voordeel bij.

Laatst gewijzigd door Xtuv; 8 februari 2009 om 15:35
Xtuv is offline  
Oud 8 februari 2009, 16:05   #503
Comp-Freak
Ploffer

Klopt, dat is zeker wel iets waar je met een goede controller (met cache) veel winst kan pakken lijkt me. We zullen het wel zien, anders kan ik ze altijd nog los hangen

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten