header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 16 januari 2007, 21:26   #26
DextersZusje
POF-Godin

Stuur een bericht via ICQ naar DextersZusje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piep
Mooi uitgelegd
Blijft dus het enige verschil van mening: of genoegdoening mee zou moeten worden genomen. Ik denk dus dat 'wraak' 0% nut heeft (er was een onderzoek waaruit bleek dat mensen zich niet eens beter voelen nadat ze wraak hebben genomen, ook al zeggen ze van wel, maar ik kan het zo even niet vinden dus laat maar) en juist het barbaarse aspect aan het verhaal is. Maar ach, er zijn zoveel nog veel mindere aspecten aan de mensheid, wat boeit het ook.
Ik weet niet of ik in dit verband veel kan met de begrippen wraak of genoegdoening, vooral omdat juist in die gevallen dat mensen daar de meeste behoefte aan hebben (bij ernstige misdrijven die onherstelbare schade aan hebben gericht), de straf toch vrijwel niet 'erg' genoeg kan zijn om echt een gevoel van genoegdoening te geven.

Maar ik denk dat een belangrijke functie van straf wel is om enig gevoel van rechtvaardigheid te geven t.a.v. de samenleving. Ik ben het met Piep eens dat per geval gekeken moet worden en er dus bij een min of meer gelijk vergrijp verschillende straffen moeten kunnen worden gegeven. Maar als je bij wijze van spreken in 60% van de gevallen moord zou gaan bestraffen met een taakstraf, dan denk ik dat dit voor de bevolking van een land als te weinig rechtvaardig wordt beleefd. Daarmee stuur je er m.i. op aan dat mensen zich onveilig gaan voelen en het recht vaker in eigen hand gaan nemen en dat wil je ook niet.

Kortom: naast andere genoemde functies denk ik dat straf wel ook een functie heeft van mensen een gevoel van rechtvaardigheid te geven (wat je misschien ook wel genoegdoening zou kunnen noemen).
Oud 16 januari 2007, 21:31   #27
piep
23rdian

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DextersZusje
Daarmee stuur je er m.i. op aan dat mensen zich onveilig gaan voelen en het recht vaker in eigen hand gaan nemen en dat wil je ook niet.
Ja, dat is dan inderdaad een probleem. Die domme mensen ook altijd..

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten