header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum

Ga terug   De POF - Nederlands Leukste Computer en Chat Forum > Archief > De Zolderkamer

Discussietools Weergave
Oud 24 november 2001, 20:18   #1
sir5
Phrea.com Crew

"Scooters moeten verboden worden"

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=13476

[ja, ik kom af en toe op Fokzine :]]

Wat mij betreft kunnen ze er niet snel genoeg mee beginnen. Die kereltjes die net 16 zijn en een scooter kopen, opvoeren, en vervolgens mij, rustlievend en sociaal fietser [:]] van de weg rijden waar ze al niet eens _mogen_ rijden [wat niet voor niets is, want het is te smal].

Wat is jullie mening erover?
Oud 24 november 2001, 20:22   #2
Xtuv
8|

Stuur een bericht via MSN naar Xtuv
Nee daar ben ik het echt niet mee eens, ook al heb ik een hekel aan jongetjes die er stoer mee zitten te doen, maar dan ben ik eerder voor een strenger beleid/hogere boetes.
Maar om ze nou verboden te maken, d'r zijn ook mensen, zelfs jongeren die er normaal mee om gaan!
Xtuv is offline  
Oud 24 november 2001, 20:22   #3
PCdude
Irish dude

Inderdaad. Die kereltjes zijn nog te jong om op zo'n ding te zitten. Ze spelen nog teveel GTA
Oud 24 november 2001, 20:36   #4
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:
Dit is een quote van Xtuv
Nee daar ben ik het echt niet mee eens, ook al heb ik een hekel aan jongetjes die er stoer mee zitten te doen, maar dan ben ik eerder voor een strenger beleid/hogere boetes.
Maar om ze nou verboden te maken, d'r zijn ook mensen, zelfs jongeren die er normaal mee om gaan!
Ik weet dat er ook 16-jarigen zijn die er wel goed mee kunnen omgaan, maar dat zijn er niet bijster veel. En hogere boetes zullem m.i. niet helpen, zeker als je weet dat die lui gewoon ervandoor scheuren als ze worden aangehouden!! Als je de minimumleeftijd op 18 jaar legt, dan hebben jongeren de keus: auto of scooter. Waarschijnlijk kiezen ze dan voor de auto, omdat dat stoerder is. En auto's zijn beter te controleren :]
Als je het rijexamen hetzelfde doet als bij het autorijbewijs, dus met praktijkexamen en zo, zal ook wel helpen.
Oud 24 november 2001, 20:56   #5
Xtuv
8|

Citaat:
En hogere boetes zullem m.i. niet helpen, zeker als je weet dat die lui gewoon ervandoor scheuren als ze worden aangehouden
scooters hebben nummerborden hoor..

en de tiepes die er een fout nrbord op hebben zitten en er vandoor scheuren als ze aangehouden worden zijn er ook niet zo heel erg veel hoor.

Ik vind dat iemand van 16 jaar de mogelijkheid moet hebben op een geautomatiseerd vervoersmiddel.
Xtuv is offline  
Oud 24 november 2001, 21:02   #6
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:

scooters hebben nummerborden hoor..

en de tiepes die er een fout nrbord op hebben zitten en er vandoor scheuren als ze aangehouden worden zijn er ook niet zo heel erg veel hoor.

Ik vind dat iemand van 16 jaar de mogelijkheid moet hebben op een geautomatiseerd vervoersmiddel.
Scooters hebben alleen een verzekeringsplaatje, voor zover ik weet.
En 16 is m.i. nog te jong om je met een voertuig dat zo hard kan je in het verkeer te begeven. De praktijk wijst uit dat de meeste jongeren daar nog niet genoeg verantwoordelijkheidsbesef [wat een woord] en inzicht voor hebben.
Je moet eens weten hoeveel ongelukken hier gebeuren, omdat er bochten niet geod worden ingeschat of inhaalpogingen mislukken!
Oud 25 november 2001, 14:18   #7
Barra
Eros de P0F G0D

Stuur een bericht via ICQ naar Barra
Citaat:
Dit is een quote van PCdude
Inderdaad. Die kereltjes zijn nog te jong om op zo'n ding te zitten. Ze spelen nog teveel GTA
hehehe ga in maart mijn rijbewijs halen :evil:
Oud 25 november 2001, 15:13   #8
Xtuv
8|

Citaat:
Scooters hebben alleen een verzekeringsplaatje, voor zover ik weet.
En 16 is m.i. nog te jong om je met een voertuig dat zo hard kan je in het verkeer te begeven.
Met dat plaatje zal toch wel het 1 en ander te achterhalen zijn?
Nouja daar weet ik het fijne niet van.

Maar die snelheden vallen best wel mee trouwens. Als jij een scooter koopt is deze gelimiteerd op 40km/h.
In de stad mag je max. 30 ofzo, en buiten de stad 35.
Alleen als je in het verkeer rijd, op een weg waar auoto's dus 50 mogen. Dan mag je met de stroom van het verkeer mee rijden.

Deze regels vind ik prima, maar ze worden gewoon veelsteveel overtreden.

Meestal ben je alleen een gevaar voor jezelf. Zolang je geen fietsers/voetgangers gaat overrijden natuurlijk. Maar op de grote weg ben je toch de zwakkere verkeersdeelnemer.

Als al deze types geen scooter konden hebben zouden ze wel fietsen, op de fiets kun je ook aardig gek doen hoor.
En dan bedoel ik door rood fietsen etc. Maar dan ook heb je meestal alleen jezelf ermee.
Xtuv is offline  
Oud 25 november 2001, 15:30   #9
botje
Registered User

Stuur een bericht via ICQ naar botje
geen verkeersdoden => slechts één oplossing: iedereen moet altijd thuis blijven

en dat is dus onmogelijk, er zullen altijd doden vallen in het verkeer, zolang mensen van a naar b moeten zullen ze altijd in aanraking komen met zij die van b naar a moeten

stom wetsvoorstel
Oud 25 november 2001, 16:03   #10
Craze
Phrea.com Crew

Stuur een bericht via ICQ naar Craze
* craze gaat binnenkort zijn brommer certificaat halen en met zijn opgevoerde peugeot fox (naja die van mijn broer) jullie overhoop rijden

Ik vind het hier wel een beetje overdreven ik fiets elke dag 20 km naar school (dit is mijn 4e jaar) en je hebt wellus last van scooters en brommers maar niet overdreven
Oud 25 november 2001, 16:04   #11
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:
Met dat plaatje zal toch wel het 1 en ander te achterhalen zijn?
Nouja daar weet ik het fijne niet van.
Niet dus. Er is een tijdje geleden een discussie over geweest over die plaatjes, maar tot nu toe is het niet mogelijk iemand te achterhalen mbv dat plaatje. Na ja: het _kan_ wel, maar het _mag_ niet...

Citaat:
Maar die snelheden vallen best wel mee trouwens. Als jij een scooter koopt is deze gelimiteerd op 40km/h.
In de stad mag je max. 30 ofzo, en buiten de stad 35.
Alleen als je in het verkeer rijd, op een weg waar auoto's dus 50 mogen. Dan mag je met de stroom van het verkeer mee rijden.

Deze regels vind ik prima, maar ze worden gewoon veelsteveel overtreden.
De regels zijn wel goed, maar ze werken gewoon niet. Er zijn zoveel scooteraars die zich niet aan de regels houden, dat het ondoendelijk is om ze allemaal aan te houden.

[qoute]
Meestal ben je alleen een gevaar voor jezelf. Zolang je geen fietsers/voetgangers gaat overrijden natuurlijk. Maar op de grote weg ben je toch de zwakkere verkeersdeelnemer.
[/quote]
Je kan wel de zwakkere verkeersdeelnemer zijn, maar bedenk eens wat een automobilist kan schrikken als ie ineens zo'n idioot op een scooter voor zich langs ziet schieten? Misschien schrikt ie we lzo dat ie z'n auto tegen een boom parkeert...

Citaat:
Als al deze types geen scooter konden hebben zouden ze wel fietsen, op de fiets kun je ook aardig gek doen hoor.
En dan bedoel ik door rood fietsen etc. Maar dan ook heb je meestal alleen jezelf ermee.
Fietsers zijn ook een ramp ja. Ik snap het nut niet van door rood rijden. Wat maakt die ene minuut nou uit? Mensen zijn veels te gehaast tegenwoorden :]

Terug naar de tijd van paard en wagen!
Oud 25 november 2001, 16:07   #12
Craze
Phrea.com Crew

Stuur een bericht via ICQ naar Craze
Citaat:
Dit is een quote van sir5

Terug naar de tijd van paard en wagen!
dacht je dat? toen gebeurde er in de stad en op het platteland al een hele op ongevallen door paard en wagen doordat die met een enorme snelheid door denderden (als ik mag kiezen lig ik liever onder een auto dan eerst ondergetrapt worden door paarden en daarna overreden door een koets)
Oud 25 november 2001, 16:07   #13
Xtuv
8|

Citaat:
Je kan wel de zwakkere verkeersdeelnemer zijn, maar bedenk eens wat een automobilist kan schrikken als ie ineens zo'n idioot op een scooter voor zich langs ziet schieten? Misschien schrikt ie we lzo dat ie z'n auto tegen een boom parkeert...
Als je het zo bekijkt dan moeten fiesten ook maar verboden worden, voetgangers ook eigenlijk...

Iedereen moet maar thuisblijven
Xtuv is offline  
Oud 25 november 2001, 16:10   #14
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:
Dit is een quote van craze

dacht je dat? toen gebeurde er in de stad en op het platteland al een hele op ongevallen door paard en wagen doordat die met een enorme snelheid door denderden (als ik mag kiezen lig ik liever onder een auto dan eerst ondergetrapt worden door paarden en daarna overreden door een koets)
Was maar een grapje :]
Oud 25 november 2001, 16:10   #15
botje
Registered User

Stuur een bericht via ICQ naar botje
maar ik denk dat vele bestuurders van auto's het wel met me eens zullen zijn als ik zeg dat de fietsers en bromfietsers te weinig rekening houden met de auto's, een auto is niet zo wendbaar als een fiets en die fietsers steken soms rare dingen uit
Oud 25 november 2001, 16:12   #16
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:

Als je het zo bekijkt dan moeten fiesten ook maar verboden worden, voetgangers ook eigenlijk...

Iedereen moet maar thuisblijven
Fietsers en voetgangers hebben, over het algemeen, een eigen gebied waar alleen voetgangers c.q. fietsers mogen komen.
Scooters zijn veel te snel, groot en derhalve gevaarlijk voor het fietspad [ik bedoel dus niet de snorfietsen en brommers die zich wel aan de snelheid houden, want die zijn ongeveer even groot als een fiets, qua breedte]. Maar op de weg kunnen ze ook niet.
Oud 25 november 2001, 17:28   #17
Xtuv
8|

Ze moeten wel op de weg
Xtuv is offline  
Oud 25 november 2001, 17:39   #18
Jordipordie
Poffertjespan

Stuur een bericht via ICQ naar Jordipordie
Wees blij dat ze eerst op zo'n scooter gaan zitten. Stel je voor dat ze gelijk in een auto stappen. Zeker nu scooters binnen de bebouwde kom dezelfde "rechten" hebben als een auto, kunnen ze verkeerservaring opbouwen. Beter op zo'n ding dan in een echt moordwapen.
Jordipordie is offline  
Oud 25 november 2001, 19:32   #19
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:
Dit is een quote van Jordipordie
Wees blij dat ze eerst op zo'n scooter gaan zitten. Stel je voor dat ze gelijk in een auto stappen. Zeker nu scooters binnen de bebouwde kom dezelfde "rechten" hebben als een auto, kunnen ze verkeerservaring opbouwen. Beter op zo'n ding dan in een echt moordwapen.
Op die scooters denken ze juist alles te kunnen maken: fietspad op, fietspad af, daar tussendoor, daar overheen...
Ik denk dat ze beter gewoon meteen aan de auto kunnen en dat ze met een instructeur erbij leren hoe het moet.
Als je ze dan oppakt, kan je ze iig daarop aanspreken: je weet hoe het moet, dus waarom doe je het niet?
Oud 25 november 2001, 19:47   #20
Xtuv
8|

Citaat:
Op die scooters denken ze juist alles te kunnen maken: fietspad op, fietspad af, daar tussendoor, daar overheen...
Ik denk dat ze beter gewoon meteen aan de auto kunnen en dat ze met een instructeur erbij leren hoe het moet.
Als je ze dan oppakt, kan je ze iig daarop aanspreken: je weet hoe het moet, dus waarom doe je het niet?
Brommercertificaat is verplicht tegenwoordig.
Krijg je theorie examen enzo, praktijk niet.
Xtuv is offline  
Oud 25 november 2001, 21:12   #21
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:

Brommercertificaat is verplicht tegenwoordig.
Krijg je theorie examen enzo, praktijk niet.
Juist, geen praktijk. Dus ze leren niet hoe het in het verkeer hoort.
Wat mij betreft zouden ze een scooterrijbewijsopleiding hetzelfde moeten doen als de auto en motor...
Oud 25 november 2001, 23:12   #22
Xtuv
8|

Fiets dan ook eigenlijk..?
Xtuv is offline  
Oud 25 november 2001, 23:35   #23
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:
Fiets dan ook eigenlijk..?
Eik wel ja
Maar fiets heeft nog altijd eigen terrein en bovendien lage snelheid, dus bij een botsing tussen 2 fietsers is de schade redelijk beperkt. Moet je eens kijken als er 2 scooters op volle snelheid op elkaar knallen...
Maar fietsexamen zou op zich geen slecht idee zijn. Je weet wel, handuitsteken, omkijken voordat je inhaalt of afslaat, niet door rood rijden...

* sir5 kreeg dus theorieexamen verkeer op de basisschool en weet dus hoe ie moet fietsen
Oud 25 november 2001, 23:43   #24
PCdude
Irish dude

Toch is fietsen ook gevaarlijk. Alleen eerder voor jezelf. Ik kan 't weten...

Maar scooters weten vaak niet hoe hard ze eigenlijk wel niet gaan en de bestuurders dus al helemaal niet

En je kent het:
Ouder betekend ook wijzer en in dit geval ook wat voorzichtiger

(je hebt natuurlijk uitzondering )
Oud 26 november 2001, 03:25   #25
Jordipordie
Poffertjespan

Stuur een bericht via ICQ naar Jordipordie
Citaat:
Dat bedoel ik nou, stel dat ze dat met de auto gaan doen hehe
Jordipordie is offline  

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten