header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum

Ga terug   De POF - Nederlands Leukste Computer en Chat Forum > Archief > De Zolderkamer

Bekijk resultaten enquête: Er moeten meer allochtonen in de Nederlandse media werken!
Ja, de samenleving is multicultureel, dus de media moeten dat weerspiegelen. 4 22,22%
Nee, er werken inmiddels genoeg allochtonen in de media. 1 5,56%
Nee, het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. 13 72,22%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools Weergave
Oud 11 september 2002, 01:16   #1
Zippo
Flaming Poffer

Stuur een bericht via ICQ naar Zippo Stuur een bericht via Instant Messenger naar Zippo Stuur een bericht via Yahoo naar Zippo
Stelling: Er moeten meer allochtonen in de Nederlandse media werken!

11 september 2001: tot aan de betreffende dag niet meer dan een onschuldige datumaanduiding.
Inmiddels uitgegroeid tot een begrip waarachter een grote lading aan andere begrippen schuilgaat: aanslagen, Bin Laden, terrorisme, een vermeende botsing tussen culturen, tussen moslims en niet-moslims…
Om er maar een paar te noemen.

De aanslagen op 11 september hebben wereldwijd gevolgen gehad die hun weerga niet kennen.
Dus ook in Nederland.
Zo is er veel gezegd en geschreven over de gevolgen van de aanslagen voor de multiculturele samenleving.
De media spelen in de beeldvorming over 11 september en daarna een bepalende rol.
Niet zelden is hun berichtgeving eenzijdig en is er weinig ruimte voor andere perspectieven.

Uit onderzoek van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie blijkt dat de negatieve reacties ten aanzien van moslims sinds de aanslag op de WTC-torens sterk zijn toegenomen.
Vooral jonge moslims voelen zich onveilig getuige na de ramp opgerichte jongerengroepen als ‘benjijbangvoormij?’
en ‘De Nieuwe Beweging’.
Hebben de media de islamofobie aangewakkerd door een stortvloed aan negatieve en vaak onjuiste berichtgeving?

Daarom de stelling:
Er moeten meer allochtonen in de Nederlandse media werken!
Oud 11 september 2002, 01:22   #2
ton nl
Registered User

Even voor mijn duidelijkheid; dezelfde media die eerst aan het "demoniseren" waren omdat een fascist riep "er komt geen moslim meer in"?

Ik weet niet hoeveel allochtonen nu werkzaam zijn in die sector, mij maakt het niet uit wie mijn krant schrijft, als de stijl me maar meestal aanspreekt.

Dus ja, nee , geen mening.
Oud 11 september 2002, 01:43   #3
Froggy
Weetjewel

Stuur een bericht via ICQ naar Froggy
Ik ga voor de kwaliteit, als en allochtoon dat net zo goed kan, waarom niet dan?
Maar ik word ziek bij de gedachte dat iemand op zijn afkomst word aangenomen, en dat daarna de eventuele kwaliteit maar geaccepteerd word.

Dus ging ik voor bolletje 3
Oud 11 september 2002, 08:50   #4
Matrox
Registered User

Citaat:
Dit is een quote van Froggy
Ik ga voor de kwaliteit, als en allochtoon dat net zo goed kan, waarom niet dan?
Maar ik word ziek bij de gedachte dat iemand op zijn afkomst word aangenomen, en dat daarna de eventuele kwaliteit maar geaccepteerd word.
Helemaal mee eens.

Zorgelijker vind ik echter dat het momenteel nog gebruikelijk is dat iemand bij gelijke geschiktheid op zijn afkomst (mits allochtoon) wordt afgewezen, en als ze wel worden aangenomen vaak gezien worden als 'knuffelturk'. Aanwezige kwaliteiten worden dan bij voorbaat niet meer onderkend. Als je de types ziet die bij de commerciëlen hun onzin van de buis mogen schreeuwen (voor het overgrote deel autochtonen volgens mij, maar zoveel kijk ik nu ook weer niet) lijkt het me niet zo moeilijk om een allochtoon te vinden die dat veel beter doet. Maar aannnemen enkel en alleen omdat hij/zij allochtoon is lijkt me niet de bedoeling.
Oud 11 september 2002, 15:59   #5
Ghorghor
Poffericus Maximus

Als we het over de media hebben hebben we het toch niet alleen over journalisten/verslaggevers maar toch ook over de cameramensen geluidstechnice etc etc ?
Hoe dan ook mij maakt het geen ene malle moer uit of de verslaggever/journalist/cameraman allochtoon of autochtoon is zolang hij /zij maar kwaliteit levert.
Je kan wel zeggen er moeten meer allochtonen in de media maar er moet dan wel animo zijn onder deze mensen.
Nu zal die er natuurlijk wel zijn maar , zoals helaas het geval is bij bijna alle banen waar een hoge (universitaire of HBO) opleiding voor nodig is, is het aantal allochtonen die zo'n opleiding volgen nog veel te laag.
Het is natuurlijk niet alleen de media waar het aantal allochtonen bedroevend laag is.
Ik zelf zit in de IT-branche en deze branch is ook nog erg wit te noemen.
Voor zover ik kan zien is het team waar ik in werk een van de kleurrijkste van het bedrijf waarvoor ik werk. Van de 75 mannen en vrouwen in het team (op een organisatie van zo'n 1000 man) zijn er 7 (1 turk, 1 surinamer, 2 chinesen, 1 kaap-verdiaanse en 2 indonesiers ) 'allochtoon'
er zijn ook teams waar geen enkele allochtoon werkzaam is.
Oud 12 september 2002, 01:18   #6
Zippo
Flaming Poffer

Stuur een bericht via ICQ naar Zippo Stuur een bericht via Instant Messenger naar Zippo Stuur een bericht via Yahoo naar Zippo
Citaat:
Dit is een quote van ton nl
Even voor mijn duidelijkheid; dezelfde media die eerst aan het "demoniseren" waren omdat een fascist riep "er komt geen moslim meer in"?
Ik vraag me dat eigenlijk wel af ja... misschien moet ik de naam van de journalist/columnist maar eens gaan opschrijven die een bepaald artikel schrijft.
Oud 17 september 2002, 00:40   #7
JJJ
Phrea.com Crew

Stuur een bericht via ICQ naar JJJ Stuur een bericht via MSN naar JJJ
Positieve discriminatie is ook discriminatie. Als een allochtoon, in wat voor zin dan ook, iets heeft bj te dragen aan de media, zie ik niet in waarom niet. maar dat vind ik eigenlijk voor iedereen. The right man on the right job, zeg ik maar. (Waarbij ik vrouwen niet wil discrimineren ).
Als een allochtoon een soort "excuus-neger" wordt, vind ik dit bijzonder verwerpelijk.

Nu over de berichtgeving zelf. Het is de zaak voor iedere journalist, allochtoon of niet om zorg te dragen voor een correcte verslaggeving. Onder aanvoering van zenders als SBS 6 zijn helaas kijkcijfers belangrijker geworden dan die verslaggeving. Ik vermoed dat dat soort zenders berichten nogal eens aandikken om opzettelijk opschudding te veroorzaken.

[ Hans@HerenVanBedenkelijkNiveau.nl ].
JJJ is offline  
Oud 17 september 2002, 01:11   #8
Darth-Vader
Sponserd By:

Stuur een bericht via MSN naar Darth-Vader
In principe maakt het mij geen ene moer uit of en hoeveel allochtonen in de mediabranche werken. De samenleving/maatschappij is hier toch zo gebaseerd dat je in principe kunt doen wat je zelf wilt en goed kan. Een reden zoals geen geld om als ouder zijnde het kunt een goede scholing te laten ondergaan sluit ik even uit.

Wat mij meer zorgen maakt is het kleine percentage van met name moslims wat naar de extremistische kant toe trekt. Want die mensen die zijn een gevaar voor iedereen...
Oud 17 september 2002, 02:26   #9
Juggernaut
Exhumed Poffer

* Juggernaut wil de kwaliteit behouden zien,...
Juggernaut is offline  
Oud 18 september 2002, 01:08   #10
ton nl
Registered User

Citaat:
Dit is een quote van Juggernaut
* Juggernaut wil de kwaliteit behouden zien,...
De kwaliteit van de allochtonen die werkzaam zijn in de mediabranche?

Stemmingmakerij, jij wil je krantje alleen volgeschreven zien door blonde Ariërs?
Oud 18 september 2002, 01:57   #11
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:

Stemmingmakerij, jij wil je krantje alleen volgeschreven zien door blonde Ariërs?
Ik denk niet dat jugger het zo bedoelde. Ik las het meer in de trand van:
maakt niet uit waar ze vandaan komen, als de kwaliteit maar goed is..
Oud 18 september 2002, 17:29   #12
FlyByFrank
XPoffer

Stuur een bericht via MSN naar FlyByFrank
Het lijkt me dat Nederlandse kranten beter vertegenwoordigd kunnen worden door de nederlandse tak van de journalistiek.
Evenzogoed vind ik dat een turkse krant een turkse journalist, gaat zo maar door.

Dit komt niet alleen de kwaliteit ten goede maar ook de individualiteit van de desbetreffende krant.
Door al die mengelingen van smaken heeft een krant bijna geen eigen gezicht meer.
Oud 18 september 2002, 18:09   #13
Matrox
Registered User

Citaat:

Hmm, je gaat hier imho wat kort door de bocht Ton.
Oud 18 september 2002, 22:42   #14
ton nl
Registered User

Citaat:
Dit is een quote van Matrox

Hmm, je gaat hier imho wat kort door de bocht Ton.
Hmm, inderdaad, ik zie het nu.

Sorry Jugger, zo was het niet bedoeld!
Dit soort onderwerpen roept vaak iets teveel emotie op in deze tijd van schaamteloze discriminatie door "politici". Het was niet m'n bedoeling jou daaronder te scharen.
Oud 19 september 2002, 01:07   #15
Juggernaut
Exhumed Poffer

Citaat:
Dit is een quote van ToolkiT

Ik denk niet dat jugger het zo bedoelde. Ik las het meer in de trand van:
maakt niet uit waar ze vandaan komen, als de kwaliteit maar goed is..
Juist ja,....
Juggernaut is offline  

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten