header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 20 juli 2003, 00:07   #1
ton nl
Registered User

vliegtuiglawaai

Onderzoek geluidsnormen Schiphol 'geklungel'

Wat vind jij, mag Schiphol op deze manier gewoon doorgroeien of moet het teruggefloten worden door de overheid?

Heb jij (wel eens) last van vliegtuiglawaai?
Oud 20 juli 2003, 00:11   #2
Phrea
alpha male

Ik heb 5 jaar in Amsterdam Zuid-Oost gewoond, en kan zeggen dat het lawaai 'iet wat' vervelend is/wordt, het is ook heel duidelijk meer geworden.

Bastard Administrator From Hell
Phrea is offline  
Oud 20 juli 2003, 01:17   #3
BlackWidow
1st lady Phrea.com.crew.

Tja ik denk dat je jammergenoeg niet aan geluidsoverlast ontkomt zolang er luchtverkeer is/bestaat... Ik heb er van de week een stukje over gezien op de TV, het gesprek met de interviewer moest even onderbroken worden toen er vliegtuig overkwam omdat men niet te horen was op dat moment... Het viel me op dat ik hetzelfde meemaakte toen ik van de week bij een buurvrouw van me in de tuin zat, wij zitten in de aanvliegroute van Airport Rotterdam voorheen Zestienhoven... voordeel bij ons is als je in huis bent hoor je dat niet echt meer... Ik besef me dat het hier lang niet zo erg is als bij Schiphol, dus ik kan me voorstellen dat mensen in de omgeving van het lawaai af willen... Uitbreiding lijkt me geen optie voor Schiphol, mja waar dan wel want het vliegverkeer zal alleen maar uitbreiden in de toekomst... lijkt mij tenminste, zeker met de prijzen van tegenwoordig...
BlackWidow is offline  
Oud 20 juli 2003, 02:17   #4
Froggy
Weetjewel

Stuur een bericht via ICQ naar Froggy
Oeverloos gelul.

Als je in de buurt van schiphol haat wonen, dan weet je dat je vliegtuigen gaat horen.
Als je er al woonde is er genoeg gedaan om de overlast te voorkomen.

Hetzelfde wat hier gebeurt is wat de scheepswerfjes en andere neerinkjes in amsterdam op het prinseneiland omzeep hielp. Juppen kochten daar een huis en vervolgens gingen ze zeiken.

Je weet waar je gaat wonen, je accepteerd de lagere prijs, en dan gaan de mensen ineens zeuren. Dat vraagt toch on een creative oplossing?

Schiphol is een ongeloofelijk groot stuk industrie, dat moet niet effe worden onder geschoven, dat moet worden gestimuleerd.
Froggy is offline  
Oud 20 juli 2003, 06:26   #5
ToolkiT
Brit Poffer

Ik heb een poos gewerkt in Hoofdorp vlak bij een landingsbaan en heb er nooit last van gehad...
dubbel glas doet wonderen

En wat froggy al zei, als je in de buurt van schiphol gaat wonen, weet je wat je kan verwachten...
Oud 20 juli 2003, 23:07   #6
ton nl
Registered User

Citaat:
Dit is een quote van Froggy
Oeverloos gelul.

Als je in de buurt van schiphol haat wonen, dan weet je dat je vliegtuigen gaat horen.
Als je er al woonde is er genoeg gedaan om de overlast te voorkomen.

Laat me raden, je woont zelf niet in de buurt.
Ben je wel eens in Zwanenburg geweest? In Badhoevedorp? In Haarlemmerliede, in Velserbroek?
Dwars tegen allerlei beloftes en afspraken in, bulderen hier sinds de polderbaan ineens nog meer vliegtuigen dan anders overheen.

Beloftes zijn vergeten, afspraken worden genegeerd, er zou
"een rekenfoutje" gemaakt zijn. Het aantal vliegbewegingen is "iets" groter dan gepland.
Door liegen en bedriegen is de polderbaan er gekomen, huizen die vlak onder de baan staan zijn nog steeds niet geïsoleerd en bedrijven hebben helemaal pech, die moeten alle isolatie zelf betalen.
Hoezo is er genoeg gedaan?
In de buurt van SChiphol wonen, telt dat ook als je in Castricum woont?
Oud 21 juli 2003, 01:34   #7
Froggy
Weetjewel

Citaat:
Dit is een quote van ton nl

Laat me raden, je woont zelf niet in de buurt.
Ben je wel eens in Zwanenburg geweest? In Badhoevedorp? In Haarlemmerliede, in Velserbroek?
Ja Ton, ik ben daar wel een pietsie bekend mag ik zeggen.

Maar als jij op een zandbank gaat wonen moet je niet stomverbaasd kijken als je natte voeten krijgt.

Snappie?

Tuurlijk is er wel een en ander aan te merken over de manier waarop het is gegaan, maar schiphol heeft wel groei nodig, anders kunnen ze het schudden.

Ik wil niet denken aan de gevolgen daarvan.
Froggy is offline  
Oud 21 juli 2003, 10:04   #8
Arny
Papa Poffer

Citaat:
Tuurlijk is er wel een en ander aan te merken over de manier waarop het is gegaan, maar schiphol heeft wel groei nodig, anders kunnen ze het schudden.

Ik wil niet denken aan de gevolgen daarvan.
Schiphol wil vooral een 'hub' zijn, een internationaal knooppunt voor het luchtverkeer. Dat betekent dat er vooral veel overstapverkeer is, mensen die bijvoorbeeld van New York naar Rome vliegen en dan overstappen op Schiphol.
Maar wat hebben wij daar aan? Eindeloze hoeveelheden vliegtuigen vervuilen ons milieu zodat mensen kunnen overstappen en in ruil waarvoor? Werk voor mensen die de koffers op de band gooien? Ik zie niet in waarom Nederland de groei van Schiphol als hub moet stimuleren. Het geeft alleen maar overlast en vervuiling en we schieten er niets mee op.
Oud 21 juli 2003, 10:21   #9
Zippo
Flaming Poffer

Stuur een bericht via ICQ naar Zippo Stuur een bericht via Instant Messenger naar Zippo Stuur een bericht via Yahoo naar Zippo
Citaat:
Dit is een quote van Arny

Schiphol wil vooral een 'hub' zijn, een internationaal knooppunt voor het luchtverkeer. Dat betekent dat er vooral veel overstapverkeer is, mensen die bijvoorbeeld van New York naar Rome vliegen en dan overstappen op Schiphol.
Maar wat hebben wij daar aan? Eindeloze hoeveelheden vliegtuigen vervuilen ons milieu zodat mensen kunnen overstappen en in ruil waarvoor? Werk voor mensen die de koffers op de band gooien? Ik zie niet in waarom Nederland de groei van Schiphol als hub moet stimuleren. Het geeft alleen maar overlast en vervuiling en we schieten er niets mee op.
One word: "Money"
Oud 21 juli 2003, 16:58   #10
ton nl
Registered User

Citaat:

Maar als jij op een zandbank gaat wonen moet je niet stomverbaasd kijken als je natte voeten krijgt.
Hoe zit dat dan met mensen die al generaties lang in deze omgeving wonen?
Toen ik geboren werd, 1959, was de overlast beslist een stuk minder. Moet ik mijn ouders dan maar de schuld geven?

Schiphol is gewoon weer een voorbeeld van de manier waarop de Nederlandse samenleving met het milieu en met de bevolking omspringt. Alles moet wijken voor de almachtige zucht naar meer geld.
Oud 21 juli 2003, 18:14   #11
Froggy
Weetjewel

Toen ik ik 1959 op deze aardkloot werd gesodemieterd kwam ik ook in stad terecht waar wel het een en ander op aan te merken is. Ik heb een aantal plekken in nederland bewoond, en daar zat ook de lawaaizone van schiphol bij. Maar wat was ik blij dat ik van dat vervloekte lawaaifabriekje ook mijn inkomsten had!

Veel later kwam ik tot de conclusie dat het leven in het westen incluis vliegherrie niet echt mijn smaak was, en ben ik weggetrokken. De vliegherrie was echter niet echt het grote bezwaar.

Nu verhuis ik weer, omdat de plek me totaal niet bevalt, maar dat is juist wat ik bedoel, je kunt je omgeving toch niet gaan beperken omdat jij er problemen mee hebt?

Gevlogen zal er worden, ja dat vervloekte geld... En de vervloekte kromme overheid die jou met je solex een grove vervuiler vind, en dus een puist belasting op je brandstof gooit.
En de vliegtuigen die per stuk meer gore zooi uitstoten dan alle nederlandse personenauto´s bij elkaar hoeven geen heffing op de kerosine te betalen... Of is dat inmiddels aangepakt?

Toch is de kromme overheid niet een reden om een industrie als schiphol maar plat te gooien of te beperken. Het moet kunnen groeien naar behoefte want velen verdienen hun brood daar.

Lawaai beperking word mondjesmaat wel ingevoerd, maar zaken als verplichte glijvluchten tijdens de landing waren geen optie.. levensgevaarlijk. ( dat idee kwam van een gleufdier op verkeer en waterstaat)

Dus toch maar woongebieden verplaatsen of isoleren... Of zelf een plekje in het land zoeken wat rustiger is denk ik.
Froggy is offline  
Oud 22 juli 2003, 20:43   #12
DextersZusje
POF-Godin

Stuur een bericht via ICQ naar DextersZusje
Lastig punt..

Schiphol is hartstikke belangrijk voor onze economie, machtspositie en werkgelegenheid..

Maar ik heb een tijdje geleden een documentaire gezien over mensen die precies onder een aanvliegroute woonden en het horen en zien verging je gewoon! Er werden wel isolaties aangebracht tegen het lawaai, maar omdat er in die buurt veel monumentale pandjes stonden betekende dit in veel gevallen dat er onder het schuine dak van een toch al krappe bovenverdieping een extra laag 'muur' van zo'n 50 cm bij kwam. Er was zelfs een echtpaar wiens bed daardoor niet meer in de slaapkamer paste.. In de tuin zitten was nauwelijks meer plezierig en 's nachts kon er nog geen raam op een kier omdat je anders je bed uit bulderde. Vreselijk lijkt me dat! En dan zeg je: 'ga dan ergens anders wonen', maar probeer je huis in deze omstandigheden nog maar eens voor een redelijke prijs te verkopen..
Oud 22 juli 2003, 20:45   #13
DextersZusje
POF-Godin

Citaat:
( dat idee kwam van een gleufdier op verkeer en waterstaat)
Een wat?!?!
Oud 22 juli 2003, 21:32   #14
Froggy
Weetjewel

Citaat:
Dit is een quote van DextersZusje

Een wat?!?!
Een vrouw die niet gehinderd door enige kennis ineens verstand van verkeer en waterstaat had, en zodoende half nederland naaide ipv zichzelf dit liet doen.

Niet dat ik de heren in den haag zo ongeloofelijk goed vind, maar v&w is een typische post om aan je gemengde regering te komen.

Effe een herinnering?
Hanja May Weggen
Neelie Smit Kroes
Annemarie Jorritsma,
Tineke Netelenbos

Trouwens, ik heb nog geen slechte indruk van minister Peis, ok, die krijgt nog een kans
Froggy is offline  
Oud 22 juli 2003, 22:30   #15
DextersZusje
POF-Godin

Citaat:
Een vrouw die niet gehinderd door enige kennis ineens verstand van verkeer en waterstaat had, en zodoende half nederland naaide ipv zichzelf dit liet doen.
Mja, van mij mag je hier de volgende keer een ander woord voor gebruiken..

Citaat:
Niet dat ik de heren in den haag zo ongeloofelijk goed vind, maar v&w is een typische post om aan je gemengde regering te komen.
Ja hallo, alsof vrouwen alléén maar in de regering komen omdat het zonodig moet.. Jezus..
Oud 22 juli 2003, 23:41   #16
Froggy
Weetjewel

Citaat:
Dit is een quote van DextersZusje

Mja, van mij mag je hier de volgende keer een ander woord voor gebruiken..

Ja hallo, alsof vrouwen alléén maar in de regering komen omdat het zonodig moet.. Jezus..

Ik wilde het woord vrouw beslist vermijden, ik zou mijn vrouw niet graag gelijk stellen aan dat soort irritante levensvormen.

En ja, vrouwen worden op die posten gedumpt volgens mij, niet om hun kennis, maar om de vrouwelijke quota te behalen.

Ik bedoel hierbij dat absoluut capabele vrouwen op die post zouden kunnen zitten, maar ik denk dat men dat gewoon niet wil.

Trouwens, het geslacht van een regeringsleider maakt me geen bal uit, als het maar een capabel figuur is.

Nou, het rijtje dat verkeer en waterstaat heeft gehad kan ik hier niet echt toe rekenen. ( de rest van de ministers hebben me ook niet kunnen charmeren trouwens).
Froggy is offline  
Oud 23 juli 2003, 00:11   #17
ton nl
Registered User

Zomaar een paar krantenkoppen die aangeven dat er toch op z'n minst een paar dingen merkwaardig geregeld zijn bij de aanleg en het in gebruik nemen van de polderbaan.

'Polderbaan verdubbelt slapeloosheid'
volkskrant 17-7-2003

'Polderbaan toont macht Schiphol'
volkskrant 17-7-2003

'Gedrag luchthaven voelt als volksverlakkerij'
volkskrant 11-7-2003

Schiphol schendt mogelijk geluidsnorm door rekenfout'
volkskrant 24-6-2003

Met de polderbaan is echt een stap verder gezet in het totaal negeren van de belangen van omwonenden. Alleen een kabinet dat krachtig optreedt tegen deze vorm van milieu-terreur kan hier een eind aan maken.
Van het huidige kabinet heeft schiphol m.i. niets te vrezen.
Oud 23 juli 2003, 01:01   #18
zizzers
Registered User

Was ergens altijd tegen maar de luchtvaart brengt ook een hoop centen in het laadje van heel veel mensen en gezinnen.Echt groot is schiphol geworden na 1969.Pas na 1985 is er veel nieuwbouw gekomen en zijn vele boerenbedrijven en braakkliggend land opgeslokt door woonwijken.Denk ook heel nuchter over dit alles als het er om gaat is er nergens rust.Ook niet in het hutje op de hei.Wel had men vooruit kunnen denken en geisoleerd kunnen bouwen.Of schiphol kunen verplaatsen naar ijmuiden flevopolder den helder maasvlakte enz.Maar dat was in de jaren 60 al besproken en geen goede optie geweest.Het is alleen van de gekke dat in zo,n klein land als die van ons zoveel luchthavens nodig zijn.Ik noem eindhoven maastricht rotterdam groningen enschede valkenburg lelystad den helder en ga zo maar verder.Wel een punt tot nadenken is geluidsoverlast,vele verlichting s,nachts is pure milieuvervuiling.
zizzers is offline  
Oud 23 juli 2003, 08:59   #19
Matrox
Registered User

Citaat:

Hanja May Weggen
Neelie Smit Kroes
Annemarie Jorritsma,
Tineke Netelenbos
Een treurig rijtje inderdaad (met die corrupte May Weggen als triest dieptepunt), en voor mijn gevoel een sterke indicatie dat het geen bal uitmaakt of er mannen of vrouwen aan de macht zijn.
Oud 24 juli 2003, 14:19   #20
Spatbord
"El Guapo"

Zo nu en dan hoor ik bij mijn ouders een f16 overvliegen, ze wonen namelijk niet heel erg ver van vliegveld Twenthe. Nu heeft minister Kamp besloten dat dit vliegveld dicht gaat. Daarom (voor de eerste keer, en waarschijnlijk ook de laatste keer dat ik dat zal zeggen) hulde voor Henk!

Maar wat gebeurt er vervolgens? In plaats van dat de bevolking blij is dat ze er eindelijk van het lawaai af is, steunen ze met zijn allen die arme werknemers die zo door de regering besodemieterd zijn. Aanklagen die handel! Je kunt toch niet zomaar ons vliegveld sluiten? Nu moeten we opeens 100 km verder rijden om onze charter naar de Spaanse costa's te pakken!

Wat het vooral illustreert is dat mensen altijd wat te zeiken moeten hebben.

(Dit wil overigens niet zeggen dat ik het gedoe rondom de Polderbaan gezeik vind (ik wil graag geloven dat het geen pretje is om in een aanvliegroute te wonen). Ik ben wel van mening dat het onzin is dat Schiphol zo nodig een hub wil zijn, zoals Arny al zei.)
Oud 16 februari 2004, 13:09   #21
janhenk
Ver in het oosten!

Ja dit is een interessant onderwerp. Ikzelf vind dat Schiphol mag en moet doorgroeien. Het is 1 van de belangrijkste 'transfer-luchthavens"ter wereld. Biedt veel werkgelegenheid ( op en rond Schiphol werken meer dan 50.000 mensen)
Wat veel mensen vergeten is dat als Schiphol zich positief ontwikkelt dit alleen maar aantrekkelijk is voor een X-aantal bedrijven. Om een voorbeeld te geven, Sony en Nissan hebben op Schiphol hun kantoren en overslagplaatsen staan. Zij zijn hier naartoe gekomen vanwege de gunstige positie van Schiphol niet alleen geografisch maar ook economisch.
Schiphol moet zich wel uitbreiden; ik ben van mening dat we niet stil moeten staan, maar vooruit kijken.

Nu is het wel zo dat je rekening moet houden met kwesties als geluidsoverlast en milieu. Natuurlijk mogen we dit niet uit het oog verliezen. We moeten een middenweg vinden.

Daarom ben ik ook benieuwd hoe het staat met de nieuwe plannen van Schiphol. Wie weet hier meer vanaf...?
Hoe zit het met de ontwikkeling van het Tandem-Systeem en de Remote. Dit zijn sub-luchthavens op een andere locatie(inde noordzee en/of markermeer) Of een 2e luchthaven op de Maasvlakte, vooral bedoeld voor vrachtverkeer, sluit precies aan op de haven/mainport van Rotterdam.

Met de opening van de 5e baan op Schiphol is het Masterplan toch voltooid(?) Ik dacht dat we dan tot 2017 konden doorgroeien...

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mee willen discusieren....

Ik vind dit altijd wel interessant.... en verbeter me maar als ik ergens een fout heb gemaakt....
janhenk is offline  
Oud 16 februari 2004, 13:57   #22
sir5
Phrea.com Crew

Zoals zizzers hierboven al ergens zegt: het is heel raar geredeneer.
Schiphol ligt er al een tijdje en lag toen tussen de weiland. Je kon verwachten dat het ging groeien, maar de steden eromheen gingen toch in de richting van Schiphol bouwen. Dus in feite zijn het de lokale overheden die zo dom zijn geweest om huizen te bouwen in de buurt van Schiphol.
Ik woon zelf naast vliegbasis Twenthe, dus ik weet hoeveel herrie een vliegtuig kan maken. Wijlen mijn opa en oma woonden in Sassenheim, ook onder een aanvliegroute (alleen vliegen ze daar nog niet zo laag).
Het is een groot probleem: Schiphol is uitermate belangrijk voor Nederland, maar groter worden kan het niet. Die mensen wonen er nu eenmaal (wiens schuld het is dat ze overlast hebben buiten beschouwing gelaten) en kan je nu niet meer wegsturen, laat staan met nog een baan opschepen.
Mijn idee zou zijn zoals janhenk zegt: een tweede vliegveld bij de Maasvlakte of zo. Er moet dan wel een uitermate goede verbinding tussen te twee zijn, anders werkt het niet...

Conclusie: er zijn in het verleden hele stomme fouten gemaakt, onder andere door huizen in de buurt van Schiphol te bouwen. We moeten het op zien te lossen, op een of andere manier. Het verleden heeft aangetoond dat aan ruimte geen gebrek hoeft te zijn (Flevopolder iemand? )
Uiteraard moet er dan een afweging gemaakt worden tussen economische belangen, natuur en mensen...

Laatst gewijzigd door sir5; 16 februari 2004 om 14:02
sir5 is offline  
Oud 16 februari 2004, 14:04   #23
janhenk
Ver in het oosten!

Ja Flevopolder zou kunnen.... maar dan blijven de aanvliegroutes toch gewoon boven bevolkt gebied....

En ik ben bang dat we dan ook Greenpeace op ons dak krijgen... is het Markermeer/IJsselmeer geen beschermd natuurgebied...?
janhenk is offline  
Oud 16 februari 2004, 15:13   #24
sir5
Phrea.com Crew

Citaat:
Dit is een quote van janhenk
Ja Flevopolder zou kunnen.... maar dan blijven de aanvliegroutes toch gewoon boven bevolkt gebied....

En ik ben bang dat we dan ook Greenpeace op ons dak krijgen... is het Markermeer/IJsselmeer geen beschermd natuurgebied...?
Ik doelde er eigenlijk op dat het al eens eerder gelukt is om een flink stuk land erbij te maken, dus waarom zou een tweede keer niet lukken?
Probleem is inderdaad dat elke lokatie óf natuur verstoort, óf mensen. Persoonlijk denk ik dat de Maasvlakte dan het beste is, aangezien je daar voornamelijk water hebt in de omgeving, en van natuur is daar inmiddels ook geen sprake meer. Heikel punt is natuurlijk het risico dat je daar loopt: als een vliegtuig neerstort op een chemisch industrieterrein, zijn de gevolgen natuurlijk niet te overzien...

Moeilijk, moeilijk, moeilijk...
Oud 16 februari 2004, 15:23   #25
janhenk
Ver in het oosten!

Ja idd de Maasvlakte lijkt mij ook de beste oplossing... maar idd die chemische industrie is een goed punt, sir5.

En wat betreft het maken van een nieuw stuk grond is voor ons hollanders geen probleem.

Ik heb eens wat gelezen over een 2e luchthaven in de noordzee, idd ter hoogte van IJmuiden. Maar dan zit je met een goede verbinding naar het land/schiphol. En vogels zijn ook altijd een groot prbleem voor luchthavens.....

Janhenk denkt nog even door....

moeilijk, moeilijk, moeilijk
janhenk is offline  

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten