header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 26 september 2003, 21:31   #1
Spatbord
"El Guapo"

Vastgoedmaffia

Afgelopen week ben ik met een vriendin bij een appartementje in Amsterdam wezen kijken. Het voldeed aan onze wensen, en daarom besloten we het te gaan huren voor een kale huur van 1100 euro per maand. We dienden echter ook 1100 euro aan bemiddelingskosten aan de makelaar te betalen.

Omdat ik dat wel wat veel vond, zeker gezien het feit dat de makelaar weinig bemiddeld had (wij hebben op een advertentie gereageerd die hij in de telegraaf had geplaatst), was ik wat verder gaan zoeken op internet. Nu bleek dat een makelaar bemiddelingskosten mag rekenen wanneer je hem uitdrukkelijk opdracht geeft om woonruimte voor jou te zoeken (hier dus niet het geval). Bovendien blijkt uit jurisprudentie dat er zeker geen sprake is van bemiddeling wanneer de makelaar de woning zelf in beheer is (zoals bij ons het geval was). Geadviseerd wordt om wel te betalen, maar op het contract een aantekening te maken dat je jezelf het recht voorbehoudt om actie te ondernemen op basis van artikel zoveel uit de uitvoeringswet huurprijzen.

Gisteren zou ik het contract ondertekenen, en bij de makelaar aangekomen kreeg ik te horen dat de borg en de bemiddelingskosten (tezamen 2200 euro) contant betaald diende te worden. Ook pin of credit card kon niet, want daar had hij slechte ervaringen mee. Toen ik bovengenoemde bezwaren betreffende de bemiddelingskosten noemde, en voorstelde om te tekenen maar mezelf het recht voor te behouden actie te ondernemen, weigerde de makelaar vervolgens om nog verder zaken met mij te doen. Want, zo zei hij, 'ik weet nu toch al dat je naar de huurcommissie zal stappen.' Op mijn opmerking dat ik toch het recht heb om dit aan de huurcommissie danwel rechter voor te leggen reageerde hij met 'Rechters hebben makkelijk praten. Zij krijgen hun inkomen toch wel. Ik leef van de bemiddelingskosten. Het kan me niks schelen wat de rechter zegt.'

Ik heb dus nog steeds geen woning. Dit soort praktijken verwacht ik bij huisjesmelkers, maar niet bij erkende NVM-makelaars. Wat ik me af vroeg of je iets aan dit soort praktijken kunt doen. Of staan makelaars echt boven de wet?
Oud 26 september 2003, 22:23   #2
Belg
Phrea.com Cruw

Stuur een bericht via ICQ naar Belg
Wat een prijzen zeg...

De eerste gedachte komt bij mij op om iets te kopen en dan 1100 euro per maand aan de bank te betalen.
De vraag is alleen of er iets fatsoenlijks te koop is voor 150000 euro in Amsterdam.
En die vastgoedmaffia: ja daar ben je aan overgeleverd.
Oud 26 september 2003, 22:32   #3
Qxy
.

Hier heb ik maar 1 woord voor: schandalig...

Wat je er aan kunt doen? Ik denk weinig meer dan het melden bij een paar instanties. Zo te zien heb je geen echte zaak, want er is geen hard bewijs voor oplichting of machtsmisbruik. Het is jouw woord tegen dat van hem. Of heb je zwart op wit dat hij onterecht om betaling van bemiddelingskosten vroeg? Dat kun je iig doorspelen aan de NVM. Zij zijn er niet van gediend dat bij hun aangesloten makelaars zich van dit soort praktijken bedienen. Die stellen de makelaarswereld in een kwaad daglicht, en daar is de NVM niet blij mee. Verder kun je dit ook melden bij de vereinging Eigen Huis. Die zijn er weliswaar primair voor huiseigenaren, maar ook huurders en hun gruwelverhalen vinden daar een luisterend oor. En de VEH neemt graag actie tegen malafide makelaars.

Als ik ooit nog ga verhuizen, ga ik de (ver)koop van mijn huis zelf wel regelen. Voor mij geen makelaar meer. Ik kan me nu nog kwaad maken om het exorbitante bedrag wat er destijds door zo'n omhooggevallen huizenschuiver aan mij is berekend. Toen ik met zo'n boef in zee ging stonden de tarieven nog redelijk vast. Kort daarna, nog voor ik een huis kocht of uberhaupt gevonden had, werden de tarieven losgelaten. Maar denk je dat er te tornen viel aan het destijds afgesproken bedrag? Nog niet misschien! Enerzijds logisch, het is immers een contract. Maar een beetje coulance en klantvriendelijkheid had wel gekund. Ik heb toen dik ƒ6.000,00 kunnen betalen voor het doorspelen van advertenties, het maken van wat afspraken met notaris en bouwkundig experts, en nog wat dingen die ik makkelijk zelf kan doen. Met mijn huidige kennis van zaken over het (ver)kopen van een huis kan ik het voortaan ook wel alleen.
Qxy is offline  
Oud 26 september 2003, 22:34   #4
BlackWidow
1st lady Phrea.com.crew.

...

Ik move dit draadje even naar DZ...

BW...
BlackWidow is offline  
Oud 26 september 2003, 23:03   #5
Eddey
POFfer on the move

Re: Vastgoedmaffia

Citaat:
Dit is een quote van Spatbord
'Ik leef van de bemiddelingskosten. Het kan me niks schelen wat de rechter zegt.'

dat je van bemiddelingskosten leeft prima. Maar 1100 euro vind ik echt absurd. Een paar honderd euro hooguit lijkt mij voldoende. Het is toch ook niet het enige huurpand waar 'ie bemiddeld???

Als het goed is ga ik over een half jaartje (dan ben ik afgestudeerd) ook op zoek... Niet in Amsterdam weliswaar, maar toch. We zullen zien...

anyway: succes!
Oud 28 september 2003, 13:11   #6
Matrox
Registered User

Tsja, aannemers, makelaars, autohandelaren. 't Is een apart slag. Het vervelende is dat je ze soms wel eens nodig hebt.
Maar vlak ook 'witteboordencriminelen' als notarissen niet uit die bespottelijke bedragen berekenen voor het mail-mergen van standaard documenten.
Oud 28 september 2003, 15:56   #7
Spatbord
"El Guapo"

Citaat:
Dit is een quote van Qxy
Het is jouw woord tegen dat van hem. Of heb je zwart op wit dat hij onterecht om betaling van bemiddelingskosten vroeg? Dat kun je iig doorspelen aan de NVM. Zij zijn er niet van gediend dat bij hun aangesloten makelaars zich van dit soort praktijken bedienen. Die stellen de makelaarswereld in een kwaad daglicht, en daar is de NVM niet blij mee.
Nou had ik eens op de website van de NVM gekeken, en daar kun je inderdaad klagen. Maar pas nadat je je klacht schriftelijk hebt voorgelegd aan de betreffende makelaar, en je er met hem niet uit kwam. Blijkt niet uit je brief dat je dat al gedaan hebt, dan sturen ze je brief door naar de makelaar en doen ze er zelf verder niks mee. Daar schiet ik natuurlijk weinig mee op: kan ik ze een briefje gaan sturen waarin ik ze meedeel dat ik vind dat ze zich van mafiapraktijken bedienen. Helpt niks natuurlijk, ook al krijg ik een reactie, ik heb nog steeds geen woonruimte.
Het is vooral heel frustrerend allemaal.
Oud 28 september 2003, 16:26   #8
Qxy
.

Dat valt me dan behoorlijk tegen van de NVM. Daar gaat mijn laatste beetje vertrouwen in wat ik ooit voor een redelijk eerlijke en betrouwbare branche-organisatie aanzag.
Qxy is offline  
Oud 29 september 2003, 02:43   #9
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:
Dit is een quote van Qxy
Dat valt me dan behoorlijk tegen van de NVM. Daar gaat mijn laatste beetje vertrouwen in wat ik ooit voor een redelijk eerlijke en betrouwbare branche-organisatie aanzag.
Ik vind het wel redelijk dat je een schriftelijke klacht moet indienen bij de betreffende makelaar zodat hij de kans heeft zijn leven te beteren.

Op die manier scheelt het veel werk voor de NVM en kunnen zij zich focussen op de echt erge gevallen (zoals deze dus..)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten