header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 14 oktober 2004, 23:48   #1
ton nl
Registered User

Randstad uitzendburo is echt erg

Zoals een aantal van jullie weten ben ik in april jongstleden getroffen door een hartinfarct. Ik ben daar behoorlijk goed van aan het herstellen gelukkig en wie weet kan ik over een tijdje weer mijn werk voor randstad oppakken.

Ik dacht altijd dat randstad zijn zaakjes wel voor elkaar had wat regelingen betreft, ze hebben prachtige folders en ook de cao geven ze keurig mee. Ik ben gedetacheerd zoals dat heet, ik heb een contract voor 8 uur per maand maar werkte gemiddeld 22 uur per week.
Ik hoor officieel ziektegeld te krijgen zolang ik nog niet in staat ben te werken. Volgens alle (ook wettelijke) regels is dat 91% van het loon dat ik de laatste 13 weken gemiddeld per week verdiende. Tot zover de theorie.

Dan de praktijk: de doos die zich mijn intercedente noemt belde mij 3 weken na mijn hartinfarct op en vertelde me dat ik geen recht had op ziekengeld. Uit pure barmhartigheid zou ze toch een paar weken wat overmaken, omdat ze wel begreep dat ik genoeg zorgen had op dat moment.
Uiteraard was ik daar niet zo blij mee en ik legde haar de wettelijke regels uit. Daar was ze niet van onder de indruk, randstad had zo zijn eigen regels en ze moest zich houden aan de "instructies van het hoofdkantoor".
Na wat rondbellen was ik zelf volledig op de hoogte van de regels en dacht ik voorlopig veilig te zijn wat inkomen betreft.
Toen had ze wat nieuws bedacht, als je 13 weken ziek bent wordt het ziekengeld afgebouwd, zo vond ze ineens. Het zelfde ziekengeld waar ik geen recht op zou hebben volgens haar. Zo krijg je eerst het gemiddelde van 13 weken, dan van 12 weken, 11 en zo afbouwend naar 70% van het aantal contracturen. In mijn geval zou er dan ongeveer 50 euro per maand overblijven.

Helaas ben ik nu ongeveer een half jaar ziek en al die tijd al ben ik bezig te proberen mijn gelijk te krijgen. Ik heb haar en de manager de regels uitgelegd, ter plekke aangewezen welk artikel in de cao van toepassing is, welke percentages ze moeten hanteren en vooral hoe ze hoogte van de uitkering moeten berekenen. Ik heb zelf een excel-blad opgestuurd gekregen waarin zij de zogenaamd correcte berekeningen hadden gemaakt.
Tot nu toe zonder resultaat, de doos heeft besloten dat ik maar weer terug de WAO in moet en verder niet moet zeiken want ik ben al zo lastig. Ongeveer zo zei ze het vanmiddag door de telefoon tegen Josť (mijn lieftallige echtgenote).
Met een tweede hartinfarct achter de kiezen en tegen een depressie aanhinkend nou niet bepaald de leukste zaken om me mee bezig te houden. Helaas ben ik voor een inkomen tijdelijk afhankelijk van dat zootje gajes, dus ik vrees dat ik een beroep moet doen op de dure hulp van een advocaat.

De eerste de beste die me op straat aanspreekt over werken bij randstad heeft geen leuke dag.
Oud 15 oktober 2004, 00:04   #2
Froggy
Weetjewel

Stuur een bericht via ICQ naar Froggy
Da's Randstad.. Jezes Ton, wat een klote verhaal.. ik heb helaas geen zinniger reply.. Wel weet ik dat Randstad je ergste vijand is in meerdere opzichten...
Oud 15 oktober 2004, 09:52   #3
Mephi
\\o \o/ o//

Helaas zijn gelijk hebben en gelijk krijgen twee verschillende dingen. Er zijn blijkbaar altijd werkgevers die de boel zodanig rekken en lastig maken dat ze hopen dat de werknemer e.e.a. accepteert. Ik hoop voor je dat je via juridische weg alsnog je gelijk krijgt.

Dit soort akkefietjes doen me eraan herinneren dat ik misschien toch maar eens een rechtsbijstandverzekering af moet sluiten.
Niets uit deze post mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, offset, fotokopie of microfilm of in enige digitale, elektronische, optische of andere vorm.
Mephi is offline  
Oud 15 oktober 2004, 12:17   #4
Eddey
POFfer on the move

Smerig zeg... Maar maximale winst is natuurlijk belangrijker dan fatsoen ten opzichte van je werknemers

Net verzekeringen, die proberen meestal ook onder betalen uit te komen.
Oud 4 november 2004, 00:34   #5
Ultra
(Pofnar)

Het is natuurlijk NIET de bedoeling dat randstad jou een nieuw infarct bezorgt! Hoe moeilijk ook: Please keep coool!! Beste wensen!
Ultra is offline  
Oud 4 november 2004, 14:19   #6
ton nl
Registered User

Dank je!

Ik probeer ook zoveel mogelijk me er niet mee bezig te houden. Ik wacht nu op antwoord op een brief die ik ze geschreven heb, tot die tijd hou ik me zoveel mogelijk met andere dingen bezig. Dat lukt zowaar meest van de tijd wonderwel goed.
Oud 12 november 2004, 11:12   #7
ton nl
Registered User

In het kader van "ze reageren toch niet op mijn brief" heb ik net een gesprek gehad met een verslaggever van het Haarlems Dagblad. Deze krant is aangesloten bij het concern dat ook de Telegraaf uitgeeft.
Hij gaat onderzoeken of er een artikel in zit.
De vraag is nu of Randstad op grote schaal fraudeert door zieke werknemers structureel te weinig te betalen.

In elk geval doe ik er zo weer wat mee, dat voelt wel goed.
Stress van afwachten is erger dan stress van aktie ondernemen.
Oud 12 november 2004, 11:54   #8
Froggy
Weetjewel

Och.. ze hebben wel een verleden met fraude dacht ik. Netto uurloonafspraken bijvoorbeeld..

Succes
Oud 12 november 2004, 15:27   #9
Darth-Vader
Sponserd By:

Stuur een bericht via MSN naar Darth-Vader
Ik ben gedetacheerd geweest via Capac. Dat is een dochteronderneming van Randstad, maar dat is niet veel beter...
Oud 20 november 2004, 12:56   #10
Froggy
Weetjewel

Zeg Ton,
Is er al een beetje meer te vertellen?
Oud 21 november 2004, 01:07   #11
ton nl
Registered User

Nul reactie tot nu toe op mijn brief. Ik kreeg wel deze week wat minder geld overgemaakt, nog geen idee waarom.

Ik kreeg donderdag een telefoontje van doos nummer 1, die begonnen is met alle fouten. Of ik weer eens gezellig langs wilde komen voor een reÔntregratiegesprekje. Ik denk dat ik haar dat maar niet aandoe.

Woensdag mag ik eerst weer naar de bedrijfsarts, dus kennelijk gebeurt er toch iets daar. Ik weet nog niet of ik ga, ligt er aan hoe ik me woensdag voel, misschien ben ik wel ziek.;]
Oud 21 november 2004, 01:31   #12
Froggy
Weetjewel

Pas op hoor.. Die reinegratiegesprekjes kun je volgens mij niet zomaar afslaan als je er in dienst bent..
Oud 21 november 2004, 01:39   #13
ton nl
Registered User

Afslaan zal ik niet, ik ben erg goed in smoezen verzinnen. Ik zeg wel dat ik even een nieuwe stent moet halen of zo. :evil:
Oud 21 november 2004, 02:37   #14
Froggy
Weetjewel

Damn.. Kom ik zelfs mn nest weer uit voor dit verhaal..

Die 91% die je kreeg.. Raar percentage maar goed, dat ligt ergens vast ofzo? en die afbouwregeling? Is die ergens zwart op wit te vinden? Zo niet: dan gaan ze pech hebben.
Dat die doos tijdens een gesprek steeds veranderd is een leuk teken, die regels zijn er dus gewoon niet. Geen enkel bedrijf zal zo stom zijn om uit barmhartigheid je poen toe te stoppen. Wel denk ik dat ze je goedkoop koest wilden houden.

Reintegratiegesprek? Wel.. heerlijk! Dan sta je dus op die verrekte loonlijst en dat betekend dat je recht hebt op loon. Niet meer en niet minder.

Voorlopig zit je wat betreft de ziektewet wel geramd.. Je zegt zelf al depressies te hebben, en ook op de pof is dat wel eens duidelijk geworden. Dat moet jij EN de arbo verdomde serieus nemen. Het is trouwens iets wat vaker voorkomt na een hartprobleem.

Ton, waarom ga je niet richting wao? Bescherm jezelf, doe dingen waarin je je goed voelt..
Oud 21 november 2004, 23:00   #15
ton nl
Registered User

Die 91% staat in de cao, maar dat konden zij natuurlijk niet weten.
Ik weet dat ik "op de loonlijst sta" ik heb een arbeidsovereenkomst tot mei 2005.
Over wao, dat is zeker niet mijn bedoeling, Ik verwacht weer een stuk beter te worden over een tijdje. Daarnaast; ik hoop dat hele randstad binnenkort helemaal niet meer nodig te hebben. Als het gaat zoals we willen en verwachten kunnen we over niet altijd te lange tijd het bedrijf als hoofdinkomstenbron beschouwen, dan heb ik niets meer nodig van randstad of instanties.
Ik probeer mijn voldoening te halen uit de kans dat de zaak misschien landelijk aangekaart wordt door de media.

De wao-premie die ik tot nu toe betaald heb (rond de 27 jaar betaald) beschouw ik als een gewone verzekeringspremie; als je betalen moet kan alles, wil je vangen heb je net pech, waren er net nog wat kleine lettertjes.
Oud 22 november 2004, 02:17   #16
Juggernaut
Exhumed Poffer

Over randstad kan ik ook nog wel een potje opentrekken...

Zwaar klote daar...
Juggernaut is offline  
Oud 23 november 2004, 18:23   #17
ton nl
Registered User

Het is gewoon een stelletje oplichters daar. Ze proberen heel bewust te weinig uit te betalen, 99% van de medewerkers snapt toch geen bal van de berekeningen.

Anyway, vandaag mocht bij de bedrijfsarts opdraven (niet morgen zoals ik dacht). Dat was weer erg gezellig. Uiteindelijk bleek dat ook hij geen idee had hoe de wetgeving in elkaar zit maar hij had wel door dat ik beter even met rust gelaten kon worden.
De bedoeling is nu dat randstad binnen 2 weken de problemen oplost. Doen ze dat niet dan zal hij me niet meer oproepen.

Ongeveer 2 uur later ging de telefoon al, de regiomanager of zo van randstad. Oh, sorry, oh, wat erg, goh, wat naar nu....
Of ik maar wilde langskomen voor een reintegratiegesprek met doos 1, dan zou alles weer goedkomen.
Ik heb ongeveer 4 weken geleden een brief gestuurd waar nog geen reactie op is gekomen, ze meldde nu doodleuk dat ze die voor kennisgeving had aangenomen. Even reageren had ze maar niet gedaan, ze dacht dat ik beter wat rust kon hebben.
Het ingevulde formulier voor de amberregeling (terug in de wao) heeft ze maar niet ingestuurd, nu vond ze het ineens allemaal zo zielig voor me, ik wilde tenslotte rust. Eerst was het invullen van dat formulier een harde eis, waarop direct stopzetting van alle betalingen zou volgen.:

In mijn brief heb ik o.a. excuses geŽist van doos nummer 1, die gaat ze nu toch maar proberen los te krijgen. Eerder hoef ik die koe niet te zien, want dan kon het wel eens echt ruzie worden en daar heeft niemand wat aan.
Ik wacht wel weer af. :confused

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten