header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 12 november 2005, 19:46   #1
ton nl
Registered User

bankroof niet bestraft

Als je "een goed excuus" hebt mag je dus gewoon een bank beroven voortaan? Wat is dit voor land geworden? Wat dacht de rechter toen hij/zij tot dit vonnis besloot? Lekker voorbeeld voor anderen...

Zie http://www.nu.nl/news/624166/122/Wan...de_cel_in.html
Oud 13 november 2005, 02:28   #2
ToolkiT
Brit Poffer

Dat dacht ik ook al toen ik het las...
Oud 13 november 2005, 09:33   #3
JJJ
Phrea.com Crew

Stuur een bericht via ICQ naar JJJ Stuur een bericht via MSN naar JJJ
De man is wel degelijk bestraft:
Citaat:
De rechtbank in Roermond veroordeelde de man uit Tegelen vrijdag tot een voorwaardelijke celstraf van een jaar met een proeftijd van twee jaar.
De rechter houd doorgaans rekening met de omstandigheden waaronder een misdrijf is gepleegd. Die omstandigheden zullen in deze situatie van dien aard zijn dat een voorwaardelijke straf op zijn plaats is.

[ Hans@HerenVanBedenkelijkNiveau.nl ].
JJJ is offline  
Oud 14 november 2005, 01:40   #4
ton nl
Registered User

Dat zal het personeel van de betreffende bank geruststellen, de man dreigde een bom te laten ontploffen...
Oud 14 november 2005, 19:17   #5
JJJ
Phrea.com Crew

Stuur een bericht via ICQ naar JJJ Stuur een bericht via MSN naar JJJ
je hebt helemaal gelijk. Die 60 jaar oude opa, door wanhoop gedreven door torenhoge schulden moesten ze opknopen. Alleen zo kan er recht worden gedaan aan het onmenselijke leed dat hij de bankbedienden heeft aangedaan, om nog maar te zwijgen van het potentieel bloedbad wat hij aan had kunnen richten.

Je moet alles wel in proportie blijven zien:
Citaat:
Grote financiële problemen vormden het motief voor de overval. J. kreeg op 13 mei per post twee brieven: een onverwachte factuur van Essent en een aanmaning van de schuldsaneerder.
en:

Citaat:
Volgens de rechtbank is de kans op recidive gering, de verdachte was tijdens zijn daad overspannen. De rechter-commissaris heeft bepaald dat de man onmiddellijk hulpverlening moet vragen en daarover zijn afspraken gemaakt met de reclassering. Verder telde mee dat hij nog nooit eerder een misdrijf heeft begaan.
en

Citaat:
Een arrestatieteam van de politie viel het gebouw na zes uur binnen. De overvaller bleek niet gewapend en was niet in het bezit van explosieven.

Ik kan me de wanhoop van de beste man goed voorstellen, en de rechter gelukkig ook.

[ Hans@HerenVanBedenkelijkNiveau.nl ].

Laatst gewijzigd door JJJ; 14 november 2005 om 19:25
JJJ is offline  
Oud 14 november 2005, 19:29   #6
ValHallA|SW
Registered User

amen @ JJJ

Nee, natuurlijk kan je je met een goed excuus niet zomaar uit de cel praten, maar met de wanhoop van deze meneer (die goed is te begrijpen met de deurwaarders, waarvan aan is te tonen dat deze inderdaad langs zijn geweest), wordt er minder zwaar gestraft.
Deze minder zware straf houdt in dit geval in dat hij 2 jaar lang met de reclassering zit opgescheept, een voorwaardelijke straf krijgt, en, last but not least, een strafblad heeft.

Ik kan je verzekeren, je leven wordt er met een strafblad écht niet makkelijker op...
ValHallA|SW is offline  
Oud 14 november 2005, 23:41   #7
José
Registered User

De reacties verbazen me echt. Tuurlijk is het vreselijk als je schulden hebt, maar hij heeft mensen direct met de dood bedreigd, hij heeft door te dreigen met explosieven gezorgd dat 200 mensen hun huis uit moesten en in spanning moesten afwachten of hun huis nog heel zou zijn tegen de tijd dat de hij klaar was.
Om wat voor reden dan ook, je mag geen bank beroven, je mag geen mensen met de dood bedreigen en je mag niet dreigen explosieven tot ontploffing te brengen. En zeker niet zo'n actie tegen mensen die helemaal niks met je problemen te maken hebben!

Volgens mij heeft iemand vooral last van een strafblad op het moment dat ie gaan solliciteren. Deze man zal denk ik niet veel meer solliciteren, dus welk last heeft hij ervan?
Verder gaat hij vermoedelijk extra hulp krijgen bij het aflossen van z'n schulden of worden schulden kwijtgescholden hierdoor. Gaat hij er in het geheel dan op achteruit met deze "straf"? Nee! Vermoedelijk profiteert hij per saldo van z'n actie. Goed idee voor anderen dus (mits wat ouder, anders heb je last van een strafblad).
Oud 14 november 2005, 23:46   #8
ValHallA|SW
Registered User

Nu negeer je vrolijk even de andere twee punten:
Citaat:
Deze minder zware straf houdt in dit geval in dat hij 2 jaar lang met de reclassering zit opgescheept, een voorwaardelijke straf krijgt
Los daarvan moet je eens gaan nadenken wat het doel van de straf is. Is dit om te zorgen dat de persoon in kwestie dit niet meer zal uithalen, of is het om wraak te nemen?

Ik kies hierbij toch voor het eerste, en dan is het niet onredelijk dat deze man er zonder gevangenisstraf vanaf komt.

Citaat:
Tuurlijk is het vreselijk als je schulden hebt, maar hij heeft mensen direct met de dood bedreigd, hij heeft door te dreigen met explosieven gezorgd dat 200 mensen hun huis uit moesten en in spanning moesten afwachten of hun huis nog heel zou zijn tegen de tijd dat de hij klaar was.
Goed, dus we moeten de laptopdieven die de laptoptas in de trein achter hadden gelaten ook maar 3 jaar in de cel moeten zetten omdat 200 mensen hun huis uit moesten etc?
ValHallA|SW is offline  
Oud 15 november 2005, 11:16   #9
ton nl
Registered User

Zo werkt de rechtspraak kennelijk in nederland; begrip voor de vreselijke omstandigheden waaronder dit slachtoffer van de maatschappij moest leven. Ieder zijn mening maar ik vind het belachelijk soft.

Roept wel wat volgende vragen bij me op:
zou de straf even hoog zijn als deze man 30 jaar zou zijn?
zou de straf even hoog zijn als deze man Mohammed zou heten?
en zouden de reacties bij die laatste hetzelfde zijn?
Oud 15 november 2005, 12:28   #10
piep
23rdian

* piep is het helemaal eens met Valhalla.. je legt een straf toch op met een bepaald doel voor ogen? Volgens mij is dat altijd een combinatie van Bescherming (van de maatschappij) en Afschrikking (of zijn er volgens jullie nog andere redenen voor?). Het is blijkbaar duidelijk dat de kans op recidive 0 is, dus het eerste is niet van toepassing. Het tweede heeft ermee te maken dat mensen hetzelfde misdrijf niet ook gaan plegen, en omdat het in dit geval bekend is dat de strafmaat beinvloed is door de omstandigheden, lijkt me niet dat iemand een bankoverval zou gaan plegen op dezelfde manier en in gelijksoortige omstandigheden (al was het maar omdat het toch duidelijk is dat zoiets nooit zou lukken). Een dergelijke redenatie is heel iets anders dan dat besloten is tot een lagere straf omdat ze hem zo zielig vinden..

PS. José, denk je nou echt dat zijn schulden nu kwijtgescholden gaan worden??
Oud 15 november 2005, 13:08   #11
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piep
Het tweede heeft ermee te maken dat mensen hetzelfde misdrijf niet ook gaan plegen, en omdat het in dit geval bekend is dat de strafmaat beinvloed is door de omstandigheden, lijkt me niet dat iemand een bankoverval zou gaan plegen op dezelfde manier en in gelijksoortige omstandigheden
Dat denk ik eerlijk gezegt wel.. de rechter geeft nu namelijk het signaal dat als je maar genoeg omstandigheden hebt dat je dan met een waarschuwing er vanaf komt..

Wat nu als een junk zijn dealer moet betalen omdat hij hem ander omlegt of zijn knieschijven breekt..
Dat lijkt me genoeg omstandigheden om ook overspannen en wanhopig van te raken -> dus voorwaardelijke straf..
Je gaat je begeven op een hellend vlak als je met dit soort dingen begint.

Buiten dat zegt de rechter indirect dat het leven van de bankbedienden minder waard zijn dan van de overspannen boef. Die mensen werden wel met de dood bedreigt en daar is niks mee gedaan, ergo het was niet belangrijk genoeg want er was toch geen echte bom (alsof je dat op dat moment kan weten)
De slachtoffers zijn niet schadeloos gesteld en de dader gaat praktisch vrijuit.
Die reclasering voor 2 jaar valt ook wel mee voor een gepensioeneerde.. je moet je af en toe melden en mag waarschijnlijk het land niet uit..wat hij aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toch al niet deed, hij had immers geen geld voor zijn schulden, dus als hij wel geld voor vakantie had was er geen echte noodzaak en moet hij alsnog de bak in..

Hier in de UK zijn er een paar pensioners die weigeren hun locale belasting te betalen omdat ze hem te hoog vinden.. die krijgen de keuze of betalen of zitten en een aantal is idd gaan zitten.
Als je de belasting te hoog vind kan dat goed kloppen maar niet betalen is niet de manier om dat op te lossen.. en dat word dus terecht bestraft IMHO..
Oud 15 november 2005, 13:10   #12
ToolkiT
Brit Poffer

even voor de duidelijkheid de bankrover hoeft van mij niet jaren de bak in, maar een korte tijd als symboolische straf of desnoods een goede taakstraf is toch het minste wat ik verwacht..
Oud 15 november 2005, 14:54   #13
piep
23rdian

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ToolkiT
Wat nu als een junk zijn dealer moet betalen omdat hij hem ander omlegt of zijn knieschijven breekt..
In dat geval win je er nog steeds niks mee om een overval te gaan plegen die sowieso niet zou kunnen slagen. Ik bedoel, die man had er blijkbaar niet vantevoren over nagedacht, als iemand dat wel doet (wat het geval is als je de 'oh, blijkbaar kan het dus gewoon' gedachte toepast), dan is het een heel andere zaak.

Citaat:
Ik zie niet echt een hellend vlak.. dan moeten er toch meerdere punten zijn die in een dalende/stijgende lijn zitten?

Citaat:
De slachtoffers zijn niet schadeloos gesteld en de dader gaat praktisch vrijuit.
Mjah, zelf vind ik het ook eigenlijk nooit zo vanzelfsprekend dat dergelijke 'emotionele schade' schadeloos gesteld zou moeten worden (nu weet ik de details verder niet wat die man allemaal heeft gedaan, maar het lijkt me sterk dat mensen daar er verschrikkelijke trauma's aan over hebben gehouden)

Citaat:
Hier in de UK zijn er een paar pensioners die weigeren hun locale belasting te betalen omdat ze hem te hoog vinden.. die krijgen de keuze of betalen of zitten en een aantal is idd gaan zitten.
Vind ik ook een rare zaak.. volgens mij zou het beter zijn als ze gedwongen werden om te betalen of zo, gevangenis kost alleen maar nog meer geld. Maar dat zal wel weer niet mogen (en dan idd beter de gevangenis in dan dat het zou worden genegeerd).
Oud 15 november 2005, 16:02   #14
ValHallA|SW
Registered User

Citaat:
één uitspraak <> hellend vlak.

Citaat:
Buiten dat zegt de rechter indirect dat het leven van de bankbedienden minder waard zijn dan van de overspannen boef.
Ik denk eigenlijk niet dat een bewaker die deze man had neergeschoten in de bak had moeten zitten...

Citaat:
De slachtoffers zijn niet schadeloos gesteld
HOE kan je 'de slachtoffers' schadeloos stellen? Door wraak te nemen en de dader in het gevang te gooien? Nee, dat werkt goed...
ValHallA|SW is offline  
Oud 15 november 2005, 17:03   #15
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ValHallA|SW
één uitspraak <> hellend vlak.
Lees nog eens een keer: begeven op, begint met...
Oud 15 november 2005, 17:04   #16
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:
Vind ik ook een rare zaak.. volgens mij zou het beter zijn als ze gedwongen werden om te betalen of zo, gevangenis kost alleen maar nog meer geld. Maar dat zal wel weer niet mogen (en dan idd beter de gevangenis in dan dat het zou worden genegeerd).
Gevangenis straf is een dwangmiddel om mensen te laten betalen.. alleen werkte dat in dit geval niet...
Oud 15 november 2005, 17:06   #17
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:
In dat geval win je er nog steeds niks mee om een overval te gaan plegen die sowieso niet zou kunnen slagen. Ik bedoel, die man had er blijkbaar niet vantevoren over nagedacht, als iemand dat wel doet (wat het geval is als je de 'oh, blijkbaar kan het dus gewoon' gedachte toepast), dan is het een heel andere zaak.
Dus als je kansloos een overval pleegt en en passant mensen met de dood bedreigt is het OK??
Oud 15 november 2005, 17:08   #18
ValHallA|SW
Registered User

Er is een heel groot verschil tussen ergens geen gevangenisstraf voor krijgen en dat het OK is. Hij is nog altijd wel schuldig bevonden...

Oh, en hij is wél bestraft; Je zou hoogstens kunnen oordelen dat de straf niet hoog genoeg is...
ValHallA|SW is offline  
Oud 15 november 2005, 20:25   #19
ToolkiT
Brit Poffer

Citaat:
Er is een heel groot verschil tussen ergens geen gevangenisstraf voor krijgen en dat het OK is. Hij is nog altijd wel schuldig bevonden...

Oh, en hij is wél bestraft; Je zou hoogstens kunnen oordelen dat de straf niet hoog genoeg is...
Ik zou zeggen hij is amper gestraft.. een voorwaardelijke straf .. het zegt het zelf al..
Oud 15 november 2005, 20:35   #20
garagaholic
Big Dick Jerk

Stuur een bericht via ICQ naar garagaholic
Zoals wel vaker wordt er weer gediscussieerd over de hoogte van straffen in Nederland. Zoals wel vaker denken sommige mensen weer te ongenuanceerd om daadwerkelijk serieus genomen te worden. Zoals wel vaker blijft de waarheid waarschijnlijk een beetje in het midden liggen...

Ik vraag me af tot in hoeverre we er op zitten te wachten dat een 60-jarige man een gevangenisstraf van 150 jaar krijgt opgelegd. Zulke straffen worden er in sommige landen namelijk uitgedeeld aan criminelen, ongeacht de omstandigheden waaronder 'hun criminaliteit' plaatsvond. Ik persoonlijk zit nu niet bepaald te wachten op zulke strafmaten.

Over de vraag of er hetzelfde gereageerd zou worden wanneer het een bankovervaller van allochtone komaf zou zijn:
Er zullen mensen zijn die dan deze uitkomst zouden toejuichen, juíst omdat het een allochtoon is. En er zullen mensen zijn die dan zouden zeggen dat de man het land zou moeten worden uitgezet, ook omdat het een allochtoon is. Ook zijn er mensen die het geen zak uitmaakt, alhoewel deze mensen vaak toch wel in de minderheid zijn. Zeker wanneer je bekijkt of deze laatste groep wel geheel eerlijk is wanneer ze dit zeggen. Mensen beleiden vaak hun multiculturisme wel via de mond, maar wanneer ze op straat allochtone jongeren zien lopen ze maar al te graag een blokje om...
Oud 15 november 2005, 21:08   #21
piep
23rdian

Citaat:
Dus als je kansloos een overval pleegt en en passant mensen met de dood bedreigt is het OK??
Ten eerste gaat het dus ook over doelbewustheid (niemand gaat doelbewust aan zoiets beginnen als het duidelijk kansloos is), ten tweede zeg ik nergens dat het OK is..

Nou ja, ik kom een beetje op mijn idee terug: een deel van de bedoeling van een dergelijke straf, zeker met mediabelangstelling, is dat het het volk een veilig/beschermend/mooi,boontje-komt-om-zijn-loontje! gevoel hoort te krijgen, en aangezien het volk nooit genuanceerd naar dit soort dingen kan kijken moeten er soms maar onlogische beslissingen worden genomen..
Oud 17 november 2005, 01:39   #22
ton nl
Registered User

Citaat:
Ten eerste gaat het dus ook over doelbewustheid (niemand gaat doelbewust aan zoiets beginnen als het duidelijk kansloos is), ten tweede zeg ik nergens dat het OK is..
Hoezo duidelijk kansloos? In Haarlem heeft een vrouw vorig jaar 3 banken op dezelfde manier overvallen, 2 keer geld gekregen, 3e keer gepakt. Diverse personeelsleden zitten nu nog thuis.
Het "wraakeffect" hoort ook in een straf verwerkt te zitten, het kan mensen helpen trauma's te verwerken.
Ook bestaat de kans op eigen rechter spelen als rechters te vaak te mild straffen. Bij bepaalde misdrijven horennu eenmaal strenge straffen, dreigen met een bom is daar één van.
Oud 17 november 2005, 14:58   #23
ValHallA|SW
Registered User

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ton nl
Het "wraakeffect" hoort ook in een straf verwerkt te zitten, het kan mensen helpen trauma's te verwerken.
Nee, dit hoort er _juist niet_ in te zitten. Jammergenoeg vinden veel mensen dit wel :/

Citaat:
Ook bestaat de kans op eigen rechter spelen als rechters te vaak te mild straffen.
IMO is eigen rechter spelen nog even iets erger dan een wanhopige actie uithalen. Eigen rechter spelen is per definitie goed van tevoren over nagedacht...

Citaat:
Bij bepaalde misdrijven horennu eenmaal strenge straffen, dreigen met een bom is daar één van.
En er horen bepaalde uitzonderingen bij. Live with it.
ValHallA|SW is offline  
Oud 18 november 2005, 18:45   #24
ton nl
Registered User

Over wraak:
Citaat:
Nee, dit hoort er _juist niet_ in te zitten. Jammergenoeg vinden veel mensen dit wel :/
Dit "hoort" niet? Altijd leuk als mensen de wijsheid in pacht hebben.
Ik vind het helemaal niet jammer maar juist een prima reden voor extra straf.

Een "schone" kraak van bv bankkluizen vind ik veel minder straf waard dan dreigen met explosieven. Ongeacht de motivatie van de dader(s), het gaat ook om het leed wat is aangericht.
Oud 19 november 2005, 18:54   #25
Arny
Papa Poffer

Citaat:
Wraak is anders een normaal onderdeel van iemands straf. Alleen heet het dan 'genoegdoening'. En het is juist een onderdeel van de strafmaat om te voorkomen dat slachtoffers het recht in eigen handen nemen.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten