header
1337 -IRC Chat- server: irc.sorcery.net channel: #pof forum
Oud 30 december 2006, 19:31   #1
Phrea
alpha male

Wat is barbaarser

Wat Saddam op grote schaal heeft aangericht in Irak of wat de Amerikanen hebben gedaan door hem op te hangen?

Ik wilde het toch ff aansnijden, want op mij komt ophanging wel erg barbaars over [sowieso de doodstraf, maar dit in het bijzonder].

Bastard Administrator From Hell
Phrea is offline  
Oud 30 december 2006, 19:33   #2
jcb
pof-zeikerd

Vind je ophangen minder erg dan "marteling tot de dood volgt" en moord met gifgas?

Dat vind ik persoonlijk namelijk erger dan een snelle, redelijk pijnloze dood door ophanging.
jcb is offline  
Oud 30 december 2006, 19:35   #3
Mad Dog
MAD PLOFfer

Stuur een bericht via ICQ naar Mad Dog Stuur een bericht via MSN naar Mad Dog Stuur een bericht via Yahoo naar Mad Dog
Ik ben ook niet voor de doodstraf, het lijkt mij een veel ergere straf voor Saddam, om in het gevang te zitten ,en te moeten zien hoe het land, dat hij verwoestte, weer opbloeid
Mad Dog is offline  
Oud 30 december 2006, 19:39   #4
jcb
pof-zeikerd

Vind je dat niet een beetje te pro-amerikaans?
Saddam heeft het land geen goed gedaan, maar is het zoveel verbeterd door de amerikanen, en zijn die terecht een oorlog begonnen?
het gaat die amerikanen alleen maar om olie...
jcb is offline  
Oud 30 december 2006, 19:53   #5
Mad Dog
MAD PLOFfer

Stuur een bericht via ICQ naar Mad Dog Stuur een bericht via MSN naar Mad Dog Stuur een bericht via Yahoo naar Mad Dog
* Mad Dog is zeker niet pro-amerikaans, sterker nog, mijn post was beetje sarcastisch, oftewel, read between the lines
Mad Dog is offline  
Oud 30 december 2006, 19:59   #6
Phrea
alpha male

Ik vind wel meer dingen ernstig barbaars.
Maar om iemand op te hangen, wat is daar beter aan dan wat Saddam zelf gedaan heeft [maar dan op grote schaal]?

Phrea is offline  
Oud 30 december 2006, 20:04   #7
jcb
pof-zeikerd

Het is snel en vrijwel pijnloos?

Kan je van Saddam zijn moorden niet zeggen...
jcb is offline  
Oud 30 december 2006, 20:10   #8
Phrea
alpha male

Ok, die geef ik je.
Maar als ik kijk naar hoe 'wij' vroeger, in onze barbaarse tijden mensen ombrachten deden wij precies hetzelfde, toen al.
Nu kan het ook met een spuitje, waar je dus niets meer van voelt.

Maar het gaat mij dus meer om het oog-om-oog gehalte van deze praktijken.

Phrea is offline  
Oud 30 december 2006, 21:19   #9
piep
23rdian

Nou ja, x mensen doden (met x > 1) is toch altijd barbaarser dan 1 mens doden. Aan de andere kant hoefde Saddam niet gedood te worden en is elke onnodige dode er een teveel. Aan nog een andere kant past het wel in de irakese samenleving (het is Irak en niet de US die Saddam doodde, hoewel het verschil natuurlijk nogal vaag is). En aan weer een andere kant maakt dood of leven toch niet uit, want alles is een illusie danwel een machinaal geheel zonder enig belang
Oud 30 december 2006, 21:58   #10
Comp-Freak
Ploffer

Oog om oog is voor mij niet nodig, red je toch niet, wat je ook doet, het is _altijd_ iets anders dan hij heeft gedaan.
Wat er met hem gebeurde maakte me niet veel uit, het belangrijkste was dat ie zn macht kwijt was. Of ze hem nu dood maakten, of opsloten maakte me niet uit. Ik heb een beetje een appart gevoel bij wat ze gedaan hebben, maar ik weet niet echt of ik het nu afkeur of goed vind.

Iig is het denk ik wel belangrijk zn lichaam te verbranden en 500 KM de zee in te schieten met een raket ofzo, dat je niet een of ander bedevaarts oord gaat maken voor zn volgelingen.
Oud 31 december 2006, 02:34   #11
=BA=
POF PIMP [P.com Crew]

Doodstraf leg je niet alleen op om Saddam te straffen, maar ook als 'genoegdoening' richting het volk.

Wat ga je een gezin vertellen waar manlief van uitgemoord is, of een heel stadje waar 148 mannen vermoord zijn. We hebben hem voor 10 jaar opgesloten met TBS???

Plus dat het een hoop andere narigheid voorkomen kan, als je hem opsluit duikt er wel weer eens in de zoveel tijd een relgroep op die hem vrij wil hebben. Daar heb je ook niet zo veel last van.

Het enige minpunt wat ik bij doodstraf zie is dat je 100% zeker van je zaak moet zijn, voor je iemand dood. Als er maar enige twijvel is en je pakt de verkeerde dan is het niet meer terug te draaien. Maar in het geval van Saddam valt er niks te twijvelen.

They say money talks, all mine ever says is goodbye
=BA= is offline  
Oud 31 december 2006, 09:37   #12
PCdude
Irish dude

Op zich wordt de rest van Irak nu juist bestraft (te noemen 50.000 doden, meen ik uit mijn hoofd), en heeft hij er geen last van. Een dood lost daar niks van op. Omdat hij nu opgehangen is houden de aanslagen echt niet op eens op daar.

Comp-Freak: z'n lichaam wordt begraven (zegt de BBC). Met andere woorden, hij krijgt een nettere dood dan de eerder genoemde 50k.

Op zich is het natuurlijk zo dat op welke manier je dan ook iemand dood, je barbaars bezig bent omdat je immers het recht niet zou mogen hebben om je te mogen verlagen tot het niveau van de mens in de prehistorie.

Als de moderne mens niet eens in staat is om iets beters te verzinnen dan is de wereld een beetje hopeloos verloren. Als ik hem moest straffen had ik iets gezocht in de richting met zware, langdurige pijn die net niet te erg is om te doden. Ook barbaars, maar in dit geval heeft hij tenminste een echte straf.
Oud 31 december 2006, 11:40   #13
JJJ
Phrea.com Crew

Stuur een bericht via ICQ naar JJJ Stuur een bericht via MSN naar JJJ
Ik wordt altijd een beetje depressief als er berichten zijn over de doodstraf, niet alleen die van Saddam, maar ook bijvoorbeeld de mensen in de VS. In mijn beleving is de doodstraf per definitie een langzame dood. Vanaf het moment dat de straf wordt uitgesproken tot het moment dat de straf voltrokken wordt, is de veroordeelde bezig met sterven.

Aan de andere kant, Saddam heeft zichzelf ook nooit afgevraagd of zijn executies en martelpraktijken aldanniet te barbaars waren. Er zullen ongetwijfeld slachtoffers zijn die langzaam doodgemarteld zijn. Daarmee vergeleken is de strop een snelle dood.

Saddam zal zijn laatste dagen als een afschuwelijke nachtmerrie hebben beleefd. Maar deze nachtmerrie is wel het einde van een 37-jarig schrikbewind die hij zelf heeft ingesteld.

[ Hans@HerenVanBedenkelijkNiveau.nl ].
JJJ is offline  
Oud 31 december 2006, 14:41   #14
Eddey
POFfer on the move

Persoonlijk lijkt levenslang (zonder vervroegde vrijlating) me erger dan de doodstraf; het feit dat je tientallen jaren tussen 4 muren zit... Wellicht kijken de nabestaanden van zijn slachtoffers hier anders tegenaan.

Verder vind ik de doodstraf uberhaupt vreemd, zeker als vergelding voor een x aantal moorden. En in de VS is het helemaal hypocriet; abortus en euthanasie mag niet, doodstraf uitvoeren wel

Comp-Freak: volgens Teletekst is 'ie ondertussen begraven in zijn geboortedorp, naast z'n zoons.
Oud 3 januari 2007, 19:02   #15
tdw
Daaro kijken ->

Ook hier: levenslang, maar niet vrijlaten. dan gaat 't fout.

Het is ook al genoeg voorgekomen dat iemand de doodstraf heeft gekregen maar achteraf niet schuldig bleek te zijn (nieuw bewijs..), bij levenslang laat je 'm dan gewoon vrij maar bij de doodstraf..?
[21:14:34] <@LOSTdude> zegt het ene kb tegen het ander: je bent getikt
tdw is offline  
Oud 3 januari 2007, 19:04   #16
Wolvie
wolvie!

Stuur een bericht via MSN naar Wolvie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tdw
Ook hier: levenslang, maar niet vrijlaten. dan gaat 't fout.

Het is ook al genoeg voorgekomen dat iemand de doodstraf heeft gekregen maar achteraf niet schuldig bleek te zijn (nieuw bewijs..), bij levenslang laat je 'm dan gewoon vrij maar bij de doodstraf..?
standbeeld?
Wolvie is offline  
Oud 14 januari 2007, 12:53   #17
DextersZusje
POF-Godin

Stuur een bericht via ICQ naar DextersZusje
Sadam is niet in alle opzichten slecht geweest voor zijn land denk ik: een groot land met zulke grote tegenstellingen in bevolkingsgroepen is tamelijk lastig democratisch te reageren (al denk ik wel dat dat kan). Hoe je het ook wendt of keert, hij heeft wel voor een zekere stabiliteit gezorgd.

MAAR: (en dat is een hele grote 'maar'): de voordelen hiervan waren wel voor bepaalde bevolkingsgroepen, terwijl anderen er juist erg onder hadden de lijden en een de manieren die Sadam gebruikte om zijn macht te bewaren en de manieren waarop hij die macht misbruikte zijn m.i. vele malen barbaarser dan de straf die hij uiteindelijk heeft gekregen. Er zijn echt mensen op de meest afschuwelijke, nare, pijnlijke manieren vermoord onder zijn bewind, ook volstrekt onschuldige kleine kinderen, etc.

Overigens ben ik eigenlijk onder alle omstandigheden tegen de doodstraf, ook in dit geval. Ik vind dus ook niet dat Sadam de doodstraf had moeten krijgen. Maar om je af te vragen of de manier waarop Sadam is omgebracht niet even barbaars of zelfs barbaarser is dan wat hij zijn volk heeft aangedaan, is volgens mij wel tamelijk naief (sorry Phrea).
Oud 14 januari 2007, 18:36   #18
Phrea
alpha male

Weet je, iemand ophangen doet mij denken aan de middeleeuwen, dat bedoel ik met barbaars. Heeft dus niets van doen met wat Saddam allemaal heeft uitgehaald, want dat is meer dan gruwelijk.

Phrea is offline  
Oud 15 januari 2007, 10:44   #19
DextersZusje
POF-Godin

Stuur een bericht via ICQ naar DextersZusje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea
iemand ophangen doet mij denken aan de middeleeuwen, dat bedoel ik met barbaars.
Mja, ik vind het ook barbaars. Vind ik uberhaupt eigenlijk van het geven van de doodstraf. Ik snap natuurlijk ook wel wat je bedoelt, maar zou alleen die ene barbaarse daad, ophangen dus, in dit geval niet willen afzetten tegen/vergelijken met talloze barbaarse daden die onder het bewind van Sadam zijn gepleegd (ik vind persoonlijk zaken als massamoord, martelingen, het afhakken van hoofden, etc ook tamelijk middeleeuws, hoe geavanceerd je wapens of technieken ook zijn).
Oud 15 januari 2007, 22:58   #20
garagaholic
Big Dick Jerk

Stuur een bericht via ICQ naar garagaholic
Over het algemeen ben ik voor een strafmaat welke ongeveer gelijk staat aan de door de veroordeelde toegebrachte schade. Helaas kun je mensen nu eenmaal maar één keer dood maken, dus dat is dan ook (altijd) niet de meest 'gewenste' straf i.m.o.. Zoals al eerder aangehaald is levenslange detentie een stuk minder draagbare straf dan 'eventjes' worden opgehangen. De logica achter waarom dit dan ook minder barbaars zou zijn dan iemand ter dood veroordelen ontgaat mij daarom ook even in z'n geheel. Er wordt mijn inziens bij beide straffen iemands leven ontnomen.

Uberhaupt, het begrip barbaars. Wat is nu exact de definitie? Is oog om oog, tand om tand barbaars? Is bijvoorbeeld een vader van wie zijn 8 jarige dochtertje wordt verkracht, welke hierop de daders vermoord een barbaar? Zo ja, is het barbaars zijn in die context dan per definitie slecht? Zo nee, waarom in deze situatie dan niet?

Als laatste, wellicht eventjes de knuppel in het hoenderhok gooien: Waarom is het leven van een mens eigenlijk zo veel waard? Er zijn een kleine zeven miljard menselijke aardbewoners, dat is een gruwelijk overschot! Het zou logisch gezien helemaal niet slecht zijn wanneer de helft hiervan 'weg' zou zijn!
Oud 16 januari 2007, 00:56   #21
piep
23rdian

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garagaholic
Als laatste, wellicht eventjes de knuppel in het hoenderhok gooien
Juist, het is niet objectief te bepalen, daarom moet het m.i. allemaal gezien worden in het licht van de desbetreffende samenleving. Omdat over het algemeen het als geciviliseerd en gewenst wordt beschouwd dat je zuinig moet zijn met mensenlevens (ook omdat het voor de maatschappij als organisme prettiger is), vind ik de doodstraf barbaars in de westerse wereld (want passender bij een over het algemeen als minder geciviliseerd beschouwde samenlevingen). Ik zit dan weer minder met een doodstraf in een bosjesmannenstam oid.

Maar wat betreft straffen lijkt me het duidelijk dat je naar het nut van de straf moet kijken. Waarom zou de straf voor een misdaad minstens even erg moeten zijn als de misdaad zelf?? Afschrikking bereik je daar niet mee. En 'vergelding' vind ik een infantiel iets, barbaars en niet passend in de moderne samenleving.
Oud 16 januari 2007, 02:07   #22
garagaholic
Big Dick Jerk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piep
Maar wat betreft straffen lijkt me het duidelijk dat je naar het nut van de straf moet kijken. Waarom zou de straf voor een misdaad minstens even erg moeten zijn als de misdaad zelf?? Afschrikking bereik je daar niet mee. En 'vergelding' vind ik een infantiel iets, barbaars en niet passend in de moderne samenleving.
Genoegdoening voor de slachtoffers is mijn inziens ook iets wat in ieder geval een deel zou moeten uitmaken van strafoplegging. Ik beweer trouwens ook niet dat een straf net zo erg zou moeten zijn als de misdaad. Wat ik wel belangrijk vind is een strafmaat welke ongeveer gelijk is aan de toebedeelde schade. Een boete van €50,-- voor het verduisteren van €200.000,-- is nu niet bepaald iets wat men er van zal overtuigen om vooral niet de belastingdienst op te lichten ;-). Een boete van in ieder geval die twee ton (plus laten we zeggen €50.000,00) zal mensen hopelijk wel afschrikken.

Op gebied van de eerder aangehaalde genoegdoening, is mijn overtuiging dat een moord niet voldoende gestraft wordt met een taakstraf. Een stevige gevaningsstraf is hier meer op zijn plaats. Bij stevig denk ik aan minimaal een decenium, ongeacht of de persoon hierna nog TBS moet doorstaan.

Iemand die zich-/haarzelf buiten de maatschappij plaatst door crimineel gedrag te vertonen, kan naar mijn bescheiden mening beter door justitie maar geheel buiten de maatschappij worden geplaatst. Niet alleen maar op het gebied waarop de persoon crimineel gedrag heeft vertoond.
Oud 16 januari 2007, 02:28   #23
piep
23rdian

Citaat:
Genoegdoening voor de slachtoffers
Ja maar wat is dat nou eigenlijk?

Citaat:
Op gebied van de eerder aangehaalde genoegdoening, is mijn overtuiging dat een moord niet voldoende gestraft wordt met een taakstraf. Een stevige gevaningsstraf is hier meer op zijn plaats.
Tja, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.. volgens mij zou er gewoon per geval bekeken moeten worden wat de beste oplossing is, en als dat toevallig een taakstraf is, dan dat (niet dat dat vaak het geval zou zijn bij moord ).
Er is ook uit onderzoek gebleken dat mensen standaard de straffen die ze zouden willen opleggen steevast verminderen naar mate ze meer details over het geval weten. Het is al te makkelijk om iemand een etiket 'moordenaar' te geven, en te negeren dat het ook 100% een mens is, precies als jijzelf.. ja jij daar!
(hierbij advoceer(?) ik verder niet per se lage straffen, maar gewoon geen vaste straf per etiketje)

Sorry btw, dwaalt een beetje af van de Saddam-kwestie.
Oud 16 januari 2007, 14:19   #24
garagaholic
Big Dick Jerk

Citaat:
Ja maar wat is dat nou eigenlijk?
Volgens de Van Dale is het herstel van de geleden schade. Natuurlijk is dit uberhaupt niet mogelijk in verscheidene gevallen als moord en verkrachting, maar een benadering hiervan binnen de grensen redelijkheid en billijkheid lijkt me geen verkeerde insteek voor het bepalen van de strafmaat. Het lijkt mij uberhaupt geen verkeerd idee om hiermee rekening te blijven houden, zonder inachtneming van het (zielige) verhaal dat de verdachte heeft. Van een slechte thuissituatie wordt een persoon die is vermoord niet op wonderbaarlijke wijze tot leven gewekt.

Citaat:
Tja, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.. volgens mij zou er gewoon per geval bekeken moeten worden wat de beste oplossing is, en als dat toevallig een taakstraf is, dan dat (niet dat dat vaak het geval zou zijn bij moord ).
Er is ook uit onderzoek gebleken dat mensen standaard de straffen die ze zouden willen opleggen steevast verminderen naar mate ze meer details over het geval weten. Het is al te makkelijk om iemand een etiket 'moordenaar' te geven, en te negeren dat het ook 100% een mens is, precies als jijzelf.. ja jij daar!
(hierbij advoceer(?) ik verder niet per se lage straffen, maar gewoon geen vaste straf per etiketje)

Sorry btw, dwaalt een beetje af van de Saddam-kwestie.
Ik vind niet dat het gevangeniswezen perse moet leiden tot herintegratie van criminelen, te meer om dat in bepaalde gevallen blijkt dat dit gewoonweg niet werkt.

Overigens hoeft het altijd rekening houden met genoegdoening van de slachtoffers op generlei wijze een standaard strafmaat te impliceren. Een moord uit noodweer (doodslag?) bijvoorbeeld is al heel wat anders dan een moord met voorbedachte rade. Zo moeten de slachtoffers (in dit geval dus niet de vermoorde persoon, maar zijn familie et cetera) zich wel degelijk realiseren dat hun familielid zich niet behoorlijk heeft gedragen waardoor hij in mindere mate slachtoffer is en de dader in mindere mate toerekeningsvatbaar voor wat er is gebeurd. Dit rechtvaardigt uiteraard niet een moord, maar geeft wat mij betreft wel reden tot een lagere straf dan voor moord met voorbedachte rade.

Drogredenen als een moeilijke jeugd, slecht sociaal milieu of welke andere 'ik heb jeuk aan m'n ballen dus ik pleeg een moord' redenen dan ook zijn mijn inziens niet bepaald genoeg voor strafvermindering.

Straf, is mijn inziens zoals ik al eerder zei bedoeld voor het buiten de maatschappij houden van de ongewenste 'aspecten' voor diezelfde maatschappij. Alhoewel ik vind dat een straf niet perse dient te resulteren in herintegratie, vind ik wel dat een crimineel pas weer 'de straat' op mag wanneer blijkt dat deze nu wel binnen de maatschappij past en dus als zijnde een waardevol lid hiervan zal functioneren. Recividisten moeten zo veel als mogelijk uitgesloten worden. Dit kan inderdaad ook betekenen dat je voor het herhaaldelijk plegen van winkeldiefstallen wat mij betreft ook 10 jaar kan vastzitten.

Dus even resumerend:
  • Straf is om 'uitwassen' (lekker populair ;-)) buiten de maatschappij te plaatsen
  • (En zo nodig te houden)
  • De straf dient m.i. (grotendeels in bepaalde gevallen) in genoegdoening naar (de familie van) de slachtoffers te voorzien
  • Straf dient niet perse te leiden tot herintegratie
  • Uiteraard is dit wel gewenst, maar zodra duidelijk is de crimineel niet klaar is voor herintegratie, dient deze ook niet terug in de maatschappij te worden geplaatst.

Moet er dus rekening gehouden worden met de omstandigheden waarin het 'misdrijf' heeft plaatsgevonden? Ja! Natuurlijk. Maar er moet evenzoveel rekening worden gehouden met de slachtoffers van het misdrijf. Ik vind dat op hen het eerste accent op moet liggen. Ook het feit dat zij onderdeel uitmaken van de maatschappij waarin de verdachte in terug dient te/gaat komen moet meespelen.

En ach, dat Saddam verhaal. Deze discussie zal wellicht ooit moeten leiden tot een sluitend oordeel over of een executie van Saddam barbaars is of niet... Hopelijk ;-).
Oud 16 januari 2007, 15:21   #25
piep
23rdian

Mooi uitgelegd
Blijft dus het enige verschil van mening: of genoegdoening mee zou moeten worden genomen. Ik denk dus dat 'wraak' 0% nut heeft (er was een onderzoek waaruit bleek dat mensen zich niet eens beter voelen nadat ze wraak hebben genomen, ook al zeggen ze van wel, maar ik kan het zo even niet vinden dus laat maar) en juist het barbaarse aspect aan het verhaal is. Maar ach, er zijn zoveel nog veel mindere aspecten aan de mensheid, wat boeit het ook.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten